Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Peter Ingwersen: DAY skal være sexet

 

Den 1. juli 2011 blev det offentliggjort, at Peter Ingwersen tiltræder som kreativ chef hos Day Birger et Mikkelsen. Annonceringen skabte røre i modebranchen – Peter Ingwersen, kendt for sine sorte, minimalistiske og sexede designs hos Noir blandet med Day Birger et Mikkelsens boho-æstetik?
 
Sådan spurgte indkøberne, med Peter Ingwersens egne ord ind til hans tiltrædelse. Men Day er tilbage i showkalenderen under modeugen, og torsdag d. 2. februar løftes sløret dermed for efterårskollektionen, der er den første med Ingwersens signatur. 
 
Og man kan godt forberede sig på, at der sker ting og sager hos Day. FashionForum.dk mødte Peter Ingwersen – og her blev der ikke lagt fingre i mellem. For selvom han er sat i modehuset for at fortolke den velkendte DNA, skal der også tilføres nyt. 
 
”Day skal udvikle sig. Det har været en løbende diskussion med Keld Mikkelsen (virksomhedens ejer, red.) og selvom vi ikke glemmer rødderne og DNA’en, så skal Day være mere sexet og stylish,” siger Peter Ingwersen og fortsætter: 
 
”Day skal ikke ligne det brand, det var kendt som, for to-tre år siden.”  
 
En ny zeitgeist
Dermed er tonen slået an. Balancen mellem at bevare DNA’en, og samtidig skubbe i en ny retning er manifest hos den kreative chef, der prøver at ramme en ny zeitgeist – eller ultimativt være med til at sætte den i gang. 
 
”Den minimalistiske tendens, startet af Hedi Slimane og fortsat af fx Filippa K og alle de andre svenske, er så sat nu, at der bør være plads til noget andet. Day kan levere noget mere opulent, uden at det hele bliver for meget,” siger han og peger på, at det opulente fx er at finde i Karl Lagerfelds sidste Chanel-kollektion, der tog inspirationen fra Indien.
 
”Vi skal være et af de første kommercielle brands, til at skrive os ind i, hvad jeg tror kan blive en mega-tendens. Det må aldrig blive for meget, og det er mere sexet. Mere moderne og aktuelt. Og så har vi opgraderet kvaliteterne og silhuetten,” fortæller den kreative chef.
 
Overvældende reaktioner 
Day Birger et Mikkelsen har allerede præsenteret kollektionen på messe i Berlin. Efter indkøbernes indledende spørgsmål, er det en glad Peter Ingwersen, der kan lave status. 
 
”De første reaktioner har været meget overvældende og positive. Men man skal også huske på, at jeg før Noir var hos Day og før det hos Levi’s. Der er flere forskellige retninger i mig end Noir, og det jeg gør nu, er at genfortolke hjertet af brandet,” siger han. 
 
Men sådan en proces kræver tid og sker ikke på en enkelt sæson – og derfor kommer fokus også til at være mere langstrakt, mener Peter Ingwersen. 
 
”Den interne tillid til og stolthed over visionen er afgørende, og der er mange afdelinger, der skal føle sig hjemme. Derfor startede den interne proces med en hel måneds lange samtaler med afdelingerne – før vi startede på kollektionen.”
 
Og det, der præsenteres på Rådhusets catwalk, er dermed den eksterne del. Det hele er en proces, Peter Ingwersen kalder ”meget inspirerende”. Og fremadrettet er det altså nu, AW12-kollektionen, der sætter standarden.  
 
”AW12 skal skabe magi. Kigger man videre, skal SS13 virkelig skabe interesse og fastholde den – og AW13 handler så om at levere endnu mere. SS13 skulle gerne være der, hvor zeitgeisten virkelig rammes – så er der jo gået et år fra nu.” 
 
Gyldent match 
Peter Ingwersen er dog ikke helt alene om at forny det kendte danske brand. Indehaver Keld Mikkelsen, er en aktiv del af det hele – og samarbejdet med ham beskriver Peter Ingwersen overordentlig positivt. 
 
”Da vi tidligere arbejdede sammen hos DAY, var vi kolleger. Siden blev vi venner og nu er vi altså begge dele. Alting kan siges – fordi vi 99,9 pct. af tiden har samme opfattelse af brandet. Det er mit job at sætte ham stævne og oversætte det, han siger til design. Og det fungerer. Det er et gyldent match,” siger han og griner, hvilket bliver symptomatisk for hans tilgang til jobbet. 
 
”Det er samtidig en ordentlig mundfuld, fordi DAY har betydet enormt meget for dansk mode. Men det er et skægt job. Man er helt derinde, i hjertets virksomhed, og får blodet til at strømme hurtigere nogle steder, langsommere andre,” siger han og afslutter: 
 
”Man regulerer strømmen.”
 
Smugkig på Peter Ingwersens første kollektion for DAY Birger et Mikkelsen