Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Rützous modeshow-effekt er nu målt og vejet

Juni 2011. Rützou overraskede alle ved at melde ud, at man sagde farvel og på gensyn til hovedstaden og flyttede det modeshow, der tidligere blev vist ved modeugen i København, til Stockholm.
Juni 2011. Rützou overraskede alle ved at melde ud, at man sagde farvel og på gensyn til hovedstaden og flyttede det modeshow, der tidligere blev vist ved modeugen i København, til Stockholm.

Juni 2011. Rützou overraskede alle ved at melde ud, at man sagde farvel og på gensyn til hovedstaden og flyttede det modeshow, der tidligere blev vist ved modeugen i København, til Stockholm. 

Pointen og udmeldingen var klar: Modeshow-effekten skulle måles, og showet skulle ses i lyset af en aktiv eksportstrategi. Ordrebøgerne efter show og messer i sommer er nu for længst lukket, og FashionForum.dk fangede derfor Nikolai Klausen, adm. direktør i Rützou, for at få brandets egne konklusioner oven på satsningen.
 
Og konklusionen kan der ikke være nogen tvivl om, lyder det fra Nikolai Klausen. For Rützou var det nemlig en meget positiv oplevelse at rykke showet til Stockholm på flere forskellige planer:
 
”Vi har oplevet en flot fremgang i Sverige på sidste kollektion, hvilket er positivt i sig selv. Derudover er det klart, at vi på den lange bane i Sverige markerede, at vi tager markedet seriøst og er interesserede i at lave noget specielt for dem,” siger han, men understreger samtidig, at der ikke nødvendigvis er tale om at lave svenske events hver eneste sæson.
 
”Men vi skal i hvert fald fortsat have det svenske marked i fokus. Det er blevet modtaget meget godt deroppe – også af de mulige kommende kunder der var til showet,” forklarer Nikolai Klausen om satsningen i Sverige, der er et af mærkets største eksportmarkeder.
 
Og så er der selvfølgelig bonuseffekten ved at vende tilbage til hjemmebanen, siger han:
 
”Det har været positivt på den måde, at der er stor glæde ved, at vi nu er tilbage i København igen – det har været med til at give en endnu større interesse omkring vores show i København,” forklarer han om Rützous kommende show, der denne gang er flyttet fra den vante plads på Rådhuset til Den Grå Hal på Christiania.
 
Investeringen skal stå mål med omsætningen
”Nu er vi i København til AW12, og så evaluerer vi derefter, om vi skal blive her eller prøve et nyt marked igen. Vi prøver at bruge showet aktivt på en måde, der også er til glæde for vores eksport. Når nu man bruger så mange ressourcer på et show, er det i disse tider også interessant at kigge på, hvordan man kan gøre det mere eksportorienteret.”
 
Som udgangspunkt kommer det danske brand ikke til at holde show på et marked, hvor der ikke allerede er agenter eller salgskontor. Presseomtale i sig selv er nemlig ikke nok. 
 
”Den investering, der ligger i et show, skal også helst give noget på omsætningen. Der skal helt klart være en aftale med distributører, eller vi skal have egen agent der (på det fremmede marked, red.), og det skal gerne være i forbindelse med en messe, som det er i København – det skal være hele pakken,” understreger Nikolai Klausen. 
 
En positiv oplevelse – men stort arbejde
Man kommer dog ikke sovende til et succesfuldt show på fremmed jord, pointerer Nikolai Klausen. For der ligger et stort logistisk arbejde bag, man som brand skal være klar til at løfte. 
 
”Kommer man for langt væk – både kulturelt og mentalt – er der endnu mere arbejde i det. Man skal have en fornemmelse af at have kontrol over, hvem der kommer til showet – og der har vi en god fast base i Danmark, Norge og Sverige – vi er præcise omkring, hvem der kommer eller skal inviteres. Det kan blive sværere, hvis man rykker længere væk fra sit hjemmemarked,” siger han.
 
Men ikke kun for eksporten var beslutningen en god ide. For på trods af det gode samarbejde med Copenhagen Fashion Week og den store erfaring med at holde shows, gav flytningen også point internt på organisationskontoen.
 
”Der var virkelig en god teamspirit. Det gav en rigtig god og spændende oplevelse at være den ”fremmede og nye” på et marked – så organisatorisk var der også en lille sidegevinst,” afslutter han.