Butikkerne er nødt til at være kreative og tyer derfor til januarudsalg – allerede i december. Det fortæller Jens Birkeholm, adm. direktør i detailbranchens forbund Dansk Detail.
 
”I 2008, da krisen begyndte, satte man udsalget i gang allerede i december, simpelthen fordi man skulle reducere uventet bugnende varelagre. Men i dag er de tidlige udsalg i højere grad drevet af økonomiske beslutninger,” forklarer han og fortsætter:

Markedsføring med udsalg
”Butikkerne i hele detailhandelen bruger (siden efteråret 2008, red.) små korte udsalg mere aktivt i markedsføringen for at fastholde deres kunder. Lagrene er blevet tilpasset – i dag handler det om at få kunderne til fortsat at handle i butikkerne. I dagens forbrugsmiljø er man bare nødt til at være langt mere kreativ end tidligere.”
 
Om udsalgsperioderne nogensinde falder tilbage i de mønstre, vi så før krisen, er faktisk et rigtigt godt spørgsmål, siger direktøren:
 
”Risikoen for, at man får vænnet forbrugerne til det lavere prisniveau ved denne øvelse (flere og tidligere udsalg, red.) er altid tilstede. Men der må man sætte lid til købmandskabet ude i de enkelte butikker. De må afgøre, om lynudsalg er en god ide.” 
 
Lille fremgang
I november så man en lille fremgang, knap to procent, i detailsalget af tøj sammenlignet med 2010, og tøjbutikkerne forventer, at salget for hele julen havner på nogenlunde samme niveau som i fjor, simpelthen fordi forbrugerne stadig er tilbageholdende, fortæller Jens Birkeholm.
 
”Butikkerne forventer en juleomsætning på niveau med sidste år. Intet tyder på, at forbrugerne har lyst til at bruge flere penge end sidste år. Hvis butikkerne kommer ud i indeks 100 (sammen niveau som 2010, red.) vil de være tilfredse,” siger direktøren.
 
Gammel kending
Og årsagen er ved at være en gammel kending:
 
”Det er rigtig enkelt – desværre. Vi kender pludselig alle sammen nogle, der er blevet arbejdsløse, det gjorde vi ikke for tre år siden. Når folk kigger rundt, kan de se venner og bekendte, der mister jobbet, de kan se industrivirksomheder, der ikke klarer sig godt, der bliver sparet i det offentlige,” siger han og fortsætter: 
 
”Det betyder, at vi som forbrugere bliver tilbageholdende og forsikrer os selv, så der er til at klare tre måneder, hvis vi skulle gå hen og miste jobbet. Krisen er blevet psykologisk.”
 
Fodtøj halter
Mens der altså i november var en svag fremgang at spore, haltede fodtøjet markant bagefter – og gør det stadig:
 
”Vi forventer et markant lavere resultat. Men det hænger sammen med, at vi sammenligner med et meget atypisk år – i november 2010 lå der jo nærmest halvtreds centimeter sne,” siger direktøren med henvisning til, at skift til vintervejr får salget af fodtøj til at stige.
 
Jens Birkeholm tør ikke give et fast bud på det kommende år, men prognoserne for 2012 tegner sig heller ikke alt for lyst i detailbranchen, mener han:
 
”Lur mig om ikke vi får en omsætningsfremgang på 1,5-2 pct. Mere skal vi ikke forvente. Der er ikke noget, der tyder på, at forbrugsmønstrene ændrer sig markant,” slutter han.