Danmarks største modetøjskoncern vinder markedsandele, men det sker på bekostning af lønsomheden. Det skriver Børsen i dag. 

Den største danske modetøjskoncern, Anders Holch Povlsens Bestseller, har trodset de nedbøjede konjunkturer. Endnu en gang har koncernen øget sin omsætning, som nu efter en stigning på tæt ved 20 pct. har nået 17,4 mia. kr. Det betyder, at den familieejede koncern vinder markedsandele på det internationale marked, men prisen for dét er nedgang på bundlinjen.

Bestsellers resultat før skat er faldet hele 17 pct. til 2,4 mia. kr., og i forhold til de globalt førende spillere, svenske Hennes & Mauritz samt spanske Inditex, betyder det, at Bestseller sakker agterud, når indtjening måles i forhold til omsætning.

”Tallene viser, at vi ikke er immune over for tingenes tilstand rundt på markederne, og at vi har investeret i fremtiden,” siger Anders Holch Povlsen til Børsen.

Udviklingen på bundlinjen afspejler også flere ting: ”Vi har realiseret større tab på kunder end tidligere, og vi har ikke været gode nok på indkøb og lagerstyring, hvilket har medført store nedskrivninger på varelagre,” oplyser Anders Holch Povlsen og fortsætter, 

”Etablering i Indien har været dyrere end ventet, Mellemøsten har ikke udviklet sig, som vi regnede med, og priserne på bomuld har jo været rekordhøje,” forklarer Anders Holch Povlsen.  

Aktieanalytiker Nikolaj Jeppesen, der i Sydbank følger modeindustrien, fastslår dog at Bestseller på flere områder viser styrker i forhold til konkurrenterne. Blandt andet ved ikke at sende omkostningsstigningerne videre til kunderne og til gengæld øge salget. 

Kilde: Børsen
Billede: Bestseller