9PR fylder to: PR er fødekædens usynlige led
”Der havde været en lang periode, hvor alle fløj rundt i hele verden og drak champagne. Lige pludselig blev vi ramt hårdt. Ekstremt hårdt," lyder det fra det unge PR-bureau.”Der havde været en lang periode, hvor alle fløj rundt i hele verden og drak champagne. Lige pludselig blev vi ramt hårdt. Ekstremt hårdt.”
Københavnerbaserede 9PR fylder to år her i november, og med lidt hovedregning af den slags, hvor selv undertegnede kan være med, betyder det, at det unge public relations-bureau startede virksomhed på et tidspunkt, hvor langt flere lukkede forretningen ned.
Brug for at nogen lyttede
Men det var faktisk lige præcis krisen, der fik de to kvinder bag 9PR, Line Christiane Plesner-Jacobsen og Nina Wiboltt, til at springe ud som selvstændige:
”Netop på grund af krisen havde mærkerne brug for at blive lyttet til. Kunderne havde brug for den tryghed, der lå i dialogen,” forklarer Line Christiane Plesner-Jacobsen til FashionForum.dk.
Ville bruge længere tid
Begge kvinderne har tidligere arbejdet på et større PR-bureau men savnede friheden til at kunne bruge lidt ekstra tid på de kunder, der havde behov for det. På et stort bureau er fokus nemlig typisk langt mere kommercielt, fortæller de to stiftere, og her var det derfor ilde set at bruge længere tid end den, der var afsat og betalt for, på de mindre brands, forklarer de.
Og sådan blev 9PR født. I november 2009 åbnede de dørene for de første kunder i showroomet i Kronprinsensgade, og så tog det ellers fart, selvom meget havde forandret sig med krisen:
Nice to have vs. Need to have
”Pengene sad løsere før. Pludselig så virksomhederne på, hvad der kunne skæres væk. Og skulle man så fjerne en loyal medarbejder gennem fyrre år eller undvære sit eksterne PR-bureau? Mange følte nok, de bedst kunne undvære PR,” siger Line Christiane Plesner-Jacobsen og suppleres af kollegaen:
”En kunde sagde fx, at PR er ’nice to have’ og ikke ’need to have’. Det handler om, at folk ikke ved, hvad PR er og kan. For det er simpelthen ikke rigtigt, at det ikke er nødvendigt. Det er din profil og hele dit image udadtil,” siger Nina Wiboltt.
Det usynlige led
Og der har du en af de væsentligste kæpheste for de to kvinder. En betydelig barriere har gennem lang tid nemlig været, at PR er det usynlige led i fødekæden fra produktion til forbruger, fortæller de:
”Det er ikke kun slutforbrugeren, der ikke ved, hvem vi er, og hvad vi laver. Mærkerne tænker ofte på samme måde. Grundforståelsen for, hvad det egentlig er, et PR-bureau gør, har manglet. Der manglede dialog om, hvad der foregik – både på godt og ondt,” siger Nina Wiboltt.
Og på det punkt er 9PR anderledes, mener stifterne selv:
”Vi fortæller dem (kunderne, red.), hvad vi gør. Vi fortæller dem, hvem vi er i kontakt med, hvilke medier, der skriver om dem, og når VIPs låner tøj til events. De ved, hvilket arbejde vi lægger i deres mærke,” siger Nina Wiboltt.
Win-win
Og der er ren win-win, forklarer hun videre:
”For jo mere de forstår, desto mere giver de igen. Vi udvikler os ekstremt meget i arbejdet med vores mærker. Og begge parter vinder – fordi mærkerne så også forstår, hvad PR går ud på.”
Med en opskrift, der især indeholder adskillige kilo kundeinvolvering, har de to da også, krisen til trods, oplevet en positiv udvikling i den tid, de har arbejdet med PR – et felt de i øvrigt begge kastede sig over efter endt CBS-uddannelse, Nina er SPRØK’er og Line har læst Service Management.
PR bliver vigtigere
”Vi mærker en klar tendens i retning af, at PR langsomt igen bliver vigtigere. Inden for det seneste halve år har der været mange henvendelser. Flere sagde nok deres PR-bureau op, da krisen begyndte, og det falder tilbage på dem nu,” siger Nina Wiboltt, og kollegaen nikker:
”De kunder, vi har nu, er 110 pct. overbevist om, at PR skal være en markant del af deres budget i fremtiden. De ved godt, at det er Femina og Alt For Damerne, der sørger for smør på brødet. Du kan ikke køre et modemærke uden kontakt til pressen,” siger Line Christiane Plesner-Jacobsen,
Vil vokse…organisk
I Danmark er der færre end 20 PR-bureauer, der beskæftiger sig med mode og livsstil. 9PR har ingen ambitioner om at blive det største, men vokse – det skal de.
”Vi skal vækste med resten af verden og har klare ambitioner,” siger Line Christiane Plesner-Jacobsen. Blandt andet kunne 9PR godt forestille sig at et par passionerede svenskere startede et 9PR-franchise i nabolandet.
”I 2012 åbner vi vores billedbank op for Norge og Sverige. Vi skal have dem til at forstå 9PR. Vi skal ikke selv have kontor i Sverige, for vi skal ikke lege eksperter på et andet marked, det er noget helt andet. Men nogle andre kan måske få lov at bruge vores navn på et fremmed marked,” siger hun.
Ikke flere – bedre!
Nina Wiboltt forklarer om forventningerne til den hjemlige vækst, at det ikke nødvendigvis er kundeantallet, der skal udvides:
”Vi skal vokse dybere snarere end bredere. Vi har fjorten kunder, og de skal vokse med os. Vi skal udvikle vores produkter, så vi kan tilbyde vores kunder mere og mere. Vi er ikke interesserede i at have en masse kunder, som vi arbejder med i overfladen,” siger hun og suppleres af kollegaen:
”Kunden skal kunne se, hvad pointen er med det hele. Lige nu bruger vi meget tid på at brainstorme nye tiltag. Produktudvikling er klart et 2012-mål.”
Mere end de turde håbe på
9PR har lige nu tre fuldtidsansatte – de kreative bagmænd Line og Nina og så en showroommanager. Herudover beskæftiger bureauet tre praktikanter og en piccoline. I februar i år måtte de rykke til nye større lokaler midt på Strøget – hvilket var langt fra det tempo, de to havde forventet:
”Jeg havde aldrig troet, vi skulle sidde her i dag. Det er så langt over, hvad vi turde håbe på, jeg troede vi skulle sidde i Kronprinsensgade længe endnu,” siger Nina Wiboltt, inden hun slutter, mens kollegaen nikker samstemmende:
”Jeg havde nærmest ikke troet, vi ville eksistere. Vi har jo bare lavet det, vi elsker.”