Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Yves Rocher: Fra postordre til blogger-musthave

Yves Rocher har i mange år været ensbetydende med husmødre og postordre. Ikke et mærke, man tænker på ved ordene bloggere, sociale medier, online marketing og internethype. Blogger Katja Moikær ser på fænomenet.
Yves Rocher har i mange år været ensbetydende med husmødre og postordre. Ikke et mærke, man tænker på ved ordene bloggere, sociale medier, online marketing og internethype. Blogger Katja Moikær ser på fænomenet.

Yves Rocher har i mange år været ensbetydende med husmødre og postordre. Ikke et mærke, man tænker på ved ordene bloggere, sociale medier, online marketing og internet hype.

Men det traditionsrige mærke har sat alt ind på, at det skal ændre sig, og de er ikke alene. Flere andre mærker står over for lignende forsøg på transformering. 
 
Elizabeth Arden har i mange år været et traditionsbundet mærke, der har haft svært ved at finde fodfæste hos et yngre publikum. Med en relancering af Red Door-duften som spydspids forsøger brandet nu at erstatte et støvet image som gammeldags med en mere attraktiv klassikerstatus i publikums bevidsthed.
 
Det sidste års tid har Yves Rocher sat intensivt ind på det skandinaviske marked for at erobre et ungt publikum og etablere sig som online-shop i stedet som det gammeldags postordre.
 
Ammunitionen har været bloggere, som er blevet mere og mere indflydelsesrige blandt det yngre publikum. En stor online-kampagne med fire førende skandinaviske modebloggere har været med til at overbevise danske unge om, at Yves Rocher ikke længere er et støvet postordrebrand. Fra Danmark deltog Christina Dueholm fra Passions for Fashion gennem annoncenetværket Bloggers Delight.
 
Og effekten har været markant. Mærket har fået massiv omtale på danske mode- og skønhedsblogs og har opnået større bevidsthed blandt de unge forbrugere.
 
”We are increasingly visible both in traditional media and in social media, and our products receive a lot of positive feedback.  Our stores in Sweden and Finland will be refurbished before the end of the year. Internet sales are making significant increases each month.  These are the positive signs that drive us forward,” siger Annelie Johansson, der er administrerende direktør for Yves Rocher i Skandinavien.
 
Det er interessant at se transformationen fra støvet postordremærke til blogger item foregå så kontrolleret og målrettet. Elizabeth Ardens strategi er rettet mod andre medier, og det bliver interessant at se, om deres hamskifte lykkes på samme måde. De kan være sikre på, at køen af brands, der drømmer om at foretage samme manøvre, er lang.
 
Indlægget her bliver Katja Moikjærs sidste på FashionForum-dk: "Jeg bliver desværre nødt til at sige tak for denne gang på grund af tidspres, men I kan følge mig på Pudderdåserne.dk," siger hun.

Og herfra skal lyde et held og lykke fremover!