Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Bruuns Bazaar og TEKO satser på kunst i butikken

I et forsøg på at bremse flugten fra de fysiske butikker har TEKO lanceret et landsdækkende forskningsprojekt. Nu skal kunsten og detailhandlen nemlig arbejde sammen om at skabe bedre shoppingoplevelser.
I et forsøg på at bremse flugten fra de fysiske butikker har TEKO lanceret et landsdækkende forskningsprojekt. Nu skal kunsten og detailhandlen nemlig arbejde sammen om at skabe bedre shoppingoplevelser.

I et forsøg på at bremse forbrugerflugten fra de fysiske butikker har TEKO i samarbejde med tre danske virksomheder lanceret det landsdækkende forskningsprojekt: Sensorial Shopping. Nu skal kunsten og detailhandlen nemlig arbejde sammen om at skabe bedre – og mere interessante – shoppingoplevelser.

Samarbejde med Bureau Detours 
Det er Ph.d. Dorrit Bøilerehauge fra TEKO, der står i spidsen for projektet, som er et samarbejde mellem TEKO og Bureau Detours, der er et kunstnerisk kollektiv, der arbejder på grænsen mellem kunst, design og arkitektur og blandt andet har løst designopgaver for Henrik Vibskov, Århus Festuge, World Outgames i København.

Bureau Detours og TEKO skal i forbindelse med projektet bidrage til at nytænke butikskoncepter for Bruuns Bazaar i København, Bibi Chemnitz’ butik Inuit i Århus og for Designa Køkkener. 

”Butikkerne skal i samarbejde med kunstnere udvikle en skræddersyet oplevelsesdimension til deres butik, og det er dem, der har sat rammerne for, hvad de gerne vil have til deres butik. Det bliver individuelle løsninger, der passer til det enkelte brands,” siger Dorrit Bøilerehauge til FashionForum.dk.

Budget: 2 mio. kr.
Projektet har et budget på to millioner kroner og er delvist finansieret af Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi, og Dorrit Bøilerehauge understreger, at der med samarbejdet er tale om noget, der skal være en integreret del af butikkerne.

”Det er ikke en løsrevet installation. Det er netop ikke et ’add-on’, men en del af butikken. For selvfølgelig kan en udstilling ikke i sig selv give fantastisk omsætning,” siger Ph.d.en, der derfor også understreger, at samarbejderne tager udgangspunkt i de enkelte brands målgrupper.

”Vi må jo se i øjnene, at vi bare er mennesker, vi forbrugere, og hvis man har det godt og gribes af en stemning (når man besøger en butik, red.), så bliver man længere, og det er mere sandsynligt, at man lægger nogle penge.”

Rummet skal udforsket – og udfordres
Hos Bruuns Bazaar nikker man genkendende til den vurdering:

”Vi har gennem en længere periode ønsket at udfordre og udforske rummet, hvor kunst og det kommercielle mødes og har i en række mindre projekter med fokus på vores butiksvinduer taget de første spæde skridt,” siger Rebekka Bay, kreativ direktør i Bruuns Bazaar.

Flere samarbejder i rækken
Tidligere på året udstillede Bruuns Bazaar i deres butik centralt i København en række – i øvrigt virkeligt smukke – fotos udført af Sacha Maric efter ide af designbureauet Femmes Regionales, og lige nu byder brandets forretningsvinduer i både København, Århus, Stockholm og Oslo på den danske kunstner Aro Mekkers ’peepshow-kasser’, hvorigennem man kan se brandets nyeste lookbookvideo.

Fremtiden skulle gerne byde på endnu mere af samme skuffe:

”Vi er gået ind i projektet for nu at tage skridtet fuldt ud, så vi sammen kan udfordre og blive udfordret og forhåbentlig inspirere fremtidens shopping oplevelser,” siger Rebekka Bay. 

Frembringer nye aspekter
Det endelige resultat af projektet Sensorial Shopping må vi vente lidt endnu med at se, men TEKOs Dorrit Bøilerehauge mener, det kan frembringe nogle nye aspekter at lade kunstnere se på butikkerne.

”Kunsten har en anden måde at tolke tingene på. Ved at lade kunsten anskue det kommercielle brand, kan butikken udfordres. Det kan skabe en konkret udvikling,” siger hun, inden hun sætter et ambitiøst punktum:

”Vi skal komme med noget banebrydende.”

Projektet Sensorial Shopping løber frem til foråret 2012 med workshops i hele landet.

SE FLERE ARTIKLER OM BRUUNS BAZAAR