Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Luksussegmentet klarer skærene

Krise eller ej, luksussegmentet klarer skærene. Ny forskning fra konsulentvirksomheden Bain & Co. peger nemlig på, at luksusmarkedet forventes i år at vækste med 13 pct. – til en omsætning på 700 mia. euro.
Krise eller ej, luksussegmentet klarer skærene. Ny forskning fra konsulentvirksomheden Bain & Co. peger nemlig på, at luksusmarkedet forventes i år at vækste med 13 pct. – til en omsætning på 700 mia. euro.

Krise eller ej, luksussegmentet klarer skærene. Ny forskning fra konsulentvirksomheden Bain & Co. peger nemlig på, at luksusmarkedet forventes i år at vækste med 13 pct. – til en omsætning på 700 mia. euro.

Dette beløb inkluderer biler, både, møbler, vin, rejser og mode. Bain & co. understreger, at især Kina kommer til at drive en stor del af omsætningen i kategorien personlig luksus.

En anden trend, der afspejles i rapporten er, at der er stor efterspørgsel på økologiske produkter, og at også de yngre generationer shopper mere bevidst og selektivt. Videre spiller teknologi en stadigt større rolle, det er her der innoveres og udvikles på kundeoplevelsen.

”I et marked, der bliver mere og mere komplekst, kræves der stor dygtighed på alle niveauer, så luksusoplevelsen bevares,” lyder det fra Claudia D’Arpizio, der er partner i Bain & Co., til WWD.com. 

”Stor konkurrence på brand-niveau betyder stigende koncentration af brands på gruppeniveau. Luksusgrupperne har magten,” fortsætter hun.

Især kategorien ’personlig luksus’, der tæller mode, skønhed og ure, forventes at vækste betragteligt i år. Omsætningen rammer 191 mia. euro, hvilket er en stigning på 10 pct. 

2010 har vist de allerførste spæde tegn på bedring oven på den økonomiske krise, forbrugertilliden er på vej i rigtig retning, virksomhederne tør igen fylde lageret, og især de kinesiske forbrugere har sparket gang i væksten. 

Både Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan og Céline bidrog da også positivt til det meget flotte regnskab fra den franske luksusgruppe LVMH, der i sidse uge kunne vise en indtjening for årets første ni måneder, der var hele 15 pct. større end året inden. 

LVMH tæller også luksusgiganter i andre kategorier end mode, blandt andre champagnehusene Dom Perignon og Moët & Chandon, parfume fra blandt andre Kenzo, Dior og Guerlain, samt urmærker som Tag Heuer og Hublot.

LVMH forlod de første ni måneder af 2010 med en omsætning på svimlende 16,3 mia. euro, især drevet frem af netop Louis Vuitton – og herunder især modehusets lædervarer.

Kilder: WWD.com, FT.com, Bain & Co.

Foto: Louis Vuitton