Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Svensk ombudsmand: Jack & Jones-reklame er krænkende

I løbet af året har 172 svenskere klaget over tøj-reklamen fra danske Bestseller, og nu tiltager stormen mod den danske modekoncern, da den svenske reklameombudsmand går ind i sagen.
I løbet af året har 172 svenskere klaget over tøj-reklamen fra danske Bestseller, og nu tiltager stormen mod den danske modekoncern, da den svenske reklameombudsmand går ind i sagen.

Bestsellers reklamefilm er kønsdiskriminerende, lyder kritikken fra svensk reklameombudsmand. Det skriver business.dk.

Svenskerne raser over en dansk reklamefilm, som er spækket med letpåklædte damer.

I løbet af året har 172 svenskere klaget over tøj-reklamen fra danske Bestseller, og nu tiltager stormen mod den danske modekoncern, da den svenske reklameombudsmand går ind i sagen.

"Reklamen er kønsdiskriminerende", konkluderer reklameombudsmandens opinionsnævn i en afgørelse, som netop er offentliggjort.

Reklamen er desuden i strid med artikel 4 i det internationale handelskammers regler for reklame og markedskommunikation, lyder det i afgørelsen.

Det er en kampagne for Bestsellers herretøj af mærket Jack & Jones, som er årsag til de skarpe svenske anklager. Både i en reklamefilm, på internettet og i plakater i butikkerne har Bestseller brugt letpåklædte kvinder til at fange mændenes opmærksomhed. Kvinderne kaster sig bl.a. ud i fitness-øvelser iført begrænset tøj.

Det er sket på en måde, som er krænkende over for kvinder generelt, mener svenskerne:

"Kvinden (…) poserer som et rent sexobjekt og på en måde, som kan anses for krænkende for kvinder i almindelighed," står der i afgørelsen.

Der mangler sammenhæng mellem produktet, der sælges (herretøj) og de letpåklædte kvinder, som optræder i reklamen, lyder kritikken.

Inden afgørelsen blev offentliggjort har Bestseller ifølge den svenske reklameombudsmand forsvaret sig med, at reklamekampagnen spiller på humor og ironi. Men den forklaring godtages ikke i Sverige.

"Hverken humor eller ironi er et fremtrædende element i reklamen," udtaler reklameombudsmand Elizabeth Trotzig.

Den svenske reklameombudsmandsinstitution er erhvervslivets frivillige forsøg på at holde orden i egne rækker. Dermed kan institutionen ikke give Bestseller bødestraf for forseelsen.

Kilde: Business.dk