Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Der er penge i din online-strategi

Her er opskriften på, hvordan du bedst tilpasser dig de nye tider, hvor det allervigtigste er at slå bro over kløften mellem online og offline.
Her er opskriften på, hvordan du bedst tilpasser dig de nye tider, hvor det allervigtigste er at slå bro over kløften mellem online og offline.

Ved World Retail Congress 2011, der netop er afsluttet i Berlin fortalte Tony Stockil, der adm. direktør og grundlægger af konsulentbureauet Javelin Group, der har specialeseret sig i digitale koncepter og e-handel, følgende opskrift på, hvordan du bedst tilpasser dig nye tider, hvor det allervigtigste er at slå bro over kløften mellem online og offline:
 
1. Invester i e-handel
2. Invester i udviklingen af dit brand
3. Omdefiner dine butikkers rolle og format
4. Omform/genindret dine butikker
5. Konsolider og lav et koncept, der kan skaleres – både op og ned
6. Ekspandér internationalt.
 
”Dine butikslokaler skal redefineres. Mens nogle butikker, typisk i byerne, bliver mindre, bliver nogle også større. Disse rykker blot typisk uden for byerne, hvor der er plads til at vise et fuldt showroom. Retail bliver mere oplevelsesbaseret.”
 
Det betyder, mener Tony Stockil, en dramatisk stigning i antallet af tomme butikslokaler.
 
”Antallet af tomme butikslokaler er tredoblet på tre år i Storbritannien. E-handel har en del af skylden, men faktum, at supermarkederne er gået langt mere aggressivt ind i non-food-handel er også en del af årsagen,” siger han.
 
Han peger på, at vi i 2020 vil have en tredjedel færre kædebutikker i byerne, end vi har i dag. Og selvom det kommer til at gøre ondt på erhvervsudlejerne, er det ikke af det onde for detailisterne:
 
”Mobil- og e-handel betyder, at kunden ikke længere er anonym. Du kan opbygge detaljerede kundedatabaser, der er langt mere sofistikerede end selv det mest gennemtænkte loyalitetsprogram (fx kundekort/-klubber, red.). Du får komplet transparens,” siger han, inden han slutter:
 
”Der skal investeres online. For når først infrastrukturen er i orden på dit site, kan du hurtigt fordoble din omsætning på nettet.”