Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Tirsdag er myldretid i din webbutik

Aha. De amerikanske internetkunder bruger flest penge online om tirsdagen. Så klog kan man blive, hvis man graver lidt i dybden af sine salgsdata.
Aha. De amerikanske internetkunder bruger flest penge online om tirsdagen. Så klog kan man blive, hvis man graver lidt i dybden af sine salgsdata.

Aha. De amerikanske internetkunder bruger flest penge online om tirsdagen. Så klog kan man blive, hvis man graver lidt i dybden af sine salgsdata, som Andy Mantis, der er chef for Merchant Information Services I MasterCard Advisors, anbefaler det.

Han fortæller ved mandagens workshop om forbrugerforståelse på World Retail Congress 2011, at mens handel med modetøj og -sko online er steget 20 pct. i august i år sammenlignet med samme måned i fjor, er der faktisk store forskelle på, hvilke ugedage forbrugerne trykker ’køb’. 

22 pct. af salget falder nemlig om tirsdagen og kun 7 pct. om lørdagen, forklarer han. Og han ved, hvad han snakker om – han sidder til dagligt med ansvaret for handelsdata med kort på internettet. 

Men hvad kan man bruge den viden til? Jo, forklarer Andy Mantis, man kan fx med meget stor præcision aflæse, hvornår det er mest givtigt at udsende tilbudsmails.

”Onlinehandlen falder markant i weekenden, mens man samtidig kan se, at handlen i de ’murstensbutikkerne’ stiger lørdag og søndag. Derfor er der ikke megen ide i at sende sit nyhedsbrev ud i weekenden,” forklarer researchchefen, som fortsætter:

”Du kan simpelthen se, hvilket der er det optimale tidspunkt at fange forbrugeren på med et godt tilbud. Du kan følge deres rute.”

Han fortæller, at man med et nogenlunde simpelt greb faktisk kan blive langt klogere på sine webkunders adfærd – og ikke mindst på adfærden hos de, der kigger uden at købe.

”Du kan meget hurtigt diagnosticere dine kunder ved at se på frekvensen af deres indkøb, hvor ofte de køber, og hvor stort et beløb, de gennemsnitligt lægger pr. besøg Det giver dig rigtig god mulighed for at definere dit konkurrencepotentiale og tydeliggøre, hvilke kunder der er mest opportune,” slutter MasterCard Research-chefen.