Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Få succes med din virksomhed. Mentorens bedste tips.

Mette Marie Georgi fra MEG Consulting har samlet de bedste tips og råd til nystartede modevirksomheder.
Mette Marie Georgi fra MEG Consulting har samlet de bedste tips og råd til nystartede modevirksomheder.

Mette Marie Georgi er selvstændig konsulent i MEG Consulting samt mentor i Design Incubator og har lang erfaring som konsulent og mentor i modebranchen. Her får du hendes bedste tids og råd til nystartede virksomheder (tidligere bragt i GEM-antologien, Entreprenørskab og Kompetencer 2008)

LÆS INTERVIEWET MED METTE MARIE GEORGI

1. Få praktisk erfaring
Få den første erfaring i en stor og etableret mode- og tøjvirksomhed. Her får du praktisk erfaring og lærer om kollektionsopbygninger, systemer, processer, sourcing, kalenderstyring m.v.

2. (Er)kend egne begrænsninger.
Du er nået langt, når du indser, at der er behov for at få tilført kompetencer og rådgivning udefra til at hjælpe dig med at tage de store, tunge beslutninger.

3. Konkret handlingsplan
Få udarbejdet en konkret handlingsplan for internationalisering og benyt dig af de tilbud som fx Danmarks Eksportråd, Danish Fashion Institute, Dansk Mode & Tekstil udbyder til mode- og design virksomheder.

4. Få professionel hjælp
Få professionelle til at hjælpe dig med at evaluere din eksisterende forretningsidé og positionering. Hvilket behov i markedet ønsker din virksomhed/produkt at dække? Hvordan vil du differentiere dig i forhold til totalmarkedet? Såfremt du har store ambitioner med dit brand og villig kapital, da allier dig med brandingeksperter til at definere identitets- og kommunikationsplatformen.

5. Balance og fastsættelse af pris
De 4 P ́er: Price, Product, Place, Promotion skal som strategisk udgangspunkt være i balance. Det er derfor kortsigtet at fastsætte høje priser på et produkt, der ikke er holdbar i forhold til kvalitet og kendskabsgraden.

6. Avancestruktur
Fastsæt en avancestruktur, som gør, at du præcis ved, hvortil du maksimalt kan forhandle rabatter og særlige aftaler med salgspartnere. Få hjælp til at definere avancestrukturen, hvor der er taget hensyn til samtlige faste og variable omkostninger.

7. Uforudsete omkostninger i forbindelse med internationalisering
Undersøg nøje toldforhold, fragt mv., inden du siger ja til ordrer fra fjerne markeder. I sidste ende er dette omkostninger, som virksomheden og kunden skal dele og forholde sig til.

Husk at udarbejde en reklamationspolitik samt leverings- og betalings- betingelser for internationale kunder.

8. Indgå aftaler med seriøse agenter og partnere
Det kan være et dyrt bekendtskab med agenter og samarbejdspartnere, som ikke er seriøse fra starten. Og hvordan evaluerer du, om agenten er seriøs? Allerførst: De lette og hurtige aftaler er ofte også de kortsigtede og useriøse. Stil krav, og spørg ind til et potentielt samarbejde med agenten fra starten. Sørg for, at der er forventningsafstemt på målsætningen for minimum det første år samt en konkret plan for distribution (penetration), organisation, events, positionering, prisniveau, opfølgning, højt kommunikationsniveau m.v.

9. Check processerne
Gennemgå alle led i værdikæden især med fokus på økonomiske faktorer. Ansvarlig og kritisk stillingtagen til interne systemer og processer, såsom produktions-set up, likviditetsbehov og handlingsplan. Sørg for at høste oplagte gevinster og minimere risici. Overvej at belåne fakturaer/factoring, og implementer effektive it-systemer. Brug budgetter aktivt, og justér dem løbende, og find ud af, hvilke produkter man tjener på, og hvilke man ikke tjener på. Hvad er din gennemsnitlige avance pr. kollektion?

10. Effektiv markedsføring virker
Effektiv markedsføring behøver ikke være ensbetydende med dyr markedsføring og store budgetter. Ved konstant at følge en ”work and think smarter”-tankegang kan du opnå god eksponering via netværk, relationer, internet, product placement, samarbejde med relaterede brancher og andre medier.

11. Etablér bestyrelse eller et advisory board
Er du klar til at sammensætte en bestyrelse, advisory board eller ledelse, som består af erfarne praktikere med komplimenterende kompetencer? Tænk over, om du har en ”tantebestyrelse”, hvis du har en bestyrelse i dag. Udbyg dine alliancer og netværk.