Onlinebutikker satser på Facebook
I dag er forbrugerne langt mere tilbøjelige til at dele links på sociale websteder, end de er til at videresende mails.Har du også bemærket, at langt færre i din omgangskreds videresender dig tilbudsmails? Det er du ikke ene om.
Hvor retailere på nettet tidligere inkluderede et ’videresend til en ven’-link i både tilbudsmails og på deres hjemmesider, er der nemlig sket et skifte: I dag er forbrugerne langt mere tilbøjelige til at dele links på sociale websteder, end de er til at videresende mails, og den udvikling har webbutikkerne taget konsekvensen af.
En undersøgelse foretaget af amerikanske Responsys viser, at de fremmeste online-retailere har set en tilbagegang på 15 pct. i brugen af ’send til en ven’-funktionen siden 2009, hvor ’del med dit netværk’-funktionen til gengæld i samme periode er blevet brugt 12 pct. mere.
Det allermest markante nybrud er imidlertid, at langt flere linker direkte fra deres fx Facebook-profiler til retailernes egne netværk.
Den amerikanske nyhedstjeneste emarketer.com, der fokuserer på onlinemarkedsføring, understreger imidlertid, at der ikke er en direkte sammenhæng mellem, at færre deler nyheder på mail og flere linker via sociale medier.
”Tilstedeværelse på Facebook og Twitter er bare blevet standard – 100 pct. af de retailere, der linker til sociale medier i deres nyhedsmails linker til Facebook, og 84 pct. linker til Twitter,” lyder det i en artikel på emarketer.com.
Samtidig viser en Internet Retailer-spørgeundersøgelse, at en tredjedel af alle onlineretailere mener, at en ’del med dit netværk’-funktion i mails og nyhedsbreve bestemt er en måde, hvorpå man kan forbedre sin markedsføringseffekt.
Kun en fjerdedel mente, at ’videresend til en ven’-funktionen havde samme effekt – hvilket er 11 pct. færre, end da undersøgelsen blev gennemført i 2009.
Samtidig har en survey blandt amerikanske forretningsledere fra StrongMail vist, at knap halvdelen af de adspurgte pegede på, at de markedsføringsintitiativer, de planlægger at fokusere absolut kraftigst på det kommende år, handler om netop, hvordan man bedst integrerer sociale medier og emailmarkedsføring i en overordnet strategi.
Emarketer.com konkluderer således (igen), at Facebook-optimering stadig det kommende år er nøgleordet for onlinedetailister.