Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Dansk Erhverv: Alle parter taber på byttefusk

Ny undersøgelse bekræfter billedet af, at unge mennesker ikke er blege for at bytte brugt tøj
Ny undersøgelse bekræfter billedet af, at unge mennesker ikke er blege for at bytte brugt tøj

En ny undersøgelse fra Dansk Erhverv understøtter tidligere artikler på FashionForum.dk, der viser, at unge har et noget lempeligt forhold til at bytte brugte varer. En ny befolkningsundersøgelse fra Dansk Erhverv viser nemlig, at 23 pct. af de unge mellem 15 og 30 år synes, det er okay at købe en kjole fredag eftermiddag, tage den på til fest om aftenen, og så bytte den igen i forretningen lørdag formiddag, hvis den ikke er blevet synligt beskidt. Og det kan der være to grunde til, mener Torben E. Hoffmann Rosenstock, sekretariatschef hos brancheorganisationen Textil og Tøj under Dansk Erhverv:

”Enten så handler det her om decideret ukendskab til reglerne, eller også er det fordi, at det er blevet socialt accepteret, at man gør sådan noget ,” siger han til FashionForum.dk.

Han påpeger videre, at der ikke er nogen entydig løsning på problemet – for hvad man kan gøre, handler meget om, hvad de enkelte virksomheder oplever.

”Det kan ikke udelukkes, at det kan give ændringer i bytteservicen. Der er mange butikker, der er flinke til at bytte varer, men det siger sig selv, at de kan blive nødt til at gennemgå tøjet nøjere, når det kommer retur, hvis problemet fortsætter med at vokse i omfang,” mener Torben E. Hoffmann Rosenstock og peger dermed på, at bytteservice er noget butikkerne selv vælger at tilbyde kunderne.

”Brugt tøj kan jo ikke sælges videre til en ny kunde, og butikkerne taber derfor indtjening, når de får brugt tøj retur. Og kunderne kan til gengæld ende med ikke bare at få ændringer i bytteservicen, men også at opleve en dårligere service i butikkerne.,” mener Torben E. Hoffmann Rosenstock. Derfor er det i sidste ende alle parter, der taber på problemet.

”Umiddelbart tror jeg dog ikke at butikkerne helt dropper deres bytteservice, for der er et højt ønske om at give kunderne en god service,” siger han.

Ifølge sekretariatschefen er det et problem, man vil holde nøje øje med fremadrettet.

”Det er en kedelig tendens, uanset hvordan man vender og drejer det, og det er nok et af de problemer vi må følge lidt. Men det er jo op til den enkelte kunde at træffe den rigtige beslutning,” afslutter han.