Designers' Nest fremtidssikrer talenter
Der var gode bud på herremode, bl.a. fra Danmarks Designskoles Lisa Våglund, der på interessant vis kombinerede strik, print, skind og læder.Designers’ Nest har eksisteret siden februar 2005 og præsenterer under CPH Vision-paraplyen to gange årligt elever fra de nordiske designskoler for presse og indkøbere ved Copenhagen Fashion Week.
Flere og flere skoler er kommet til, og i år er udvalgt elever fra Kunstakademiets Designskole (tidl. Danmarks Designskole, red.), Designskolen Kolding, TEKO og (som noget nyt) KEA samt Aalto University School of Art and Design i Helsinki, Finland, Iceland Academy of the Arts på Island, svenske Textilhögskolan i Borås og norske Esmod i Oslo.
Med blandt andre Margareta van den Bosch, kreativ chef i H&M, og Kristopher Arden Houser, contributing talent editor for Vogue Italia, i dommerpanelet viser Copenhagen Fashion Fairs at konkurrencen roligt kan tages seriøst.
I februar sad også Ike Rust, senior menswear tutor ved Royal College of Art i London i komiteen, da han af konkurrencevinderen blev spurgt om mulighederne for udveksling ved den prestigefulde britiske institution.
”Ike Rust svarede såmænd bare, at når man havde vundet Designers’ Nest, ville der ikke være noget som helst problem med at komme ind,” forklarer Jan Carlsen, direktør for CPH Vision, og understreger således, at konkurrencen på få år har vokset sig til at give vinderne en betydelig blåstempling.
Og der var bestemt også flere gode bud på unge designtalenter ved sommerens konkurrence – tillige med at mødet mellem de forskellige landes designskoletraditioner gjorde Designers’ Nest interessant: Det enkle og typisk skandinaviske design med fokus på konstruktion mødte det meget håndværksmæssige fokus på materialekombinationer, og kun enkelte forsøgte sig ud i de mere showprægede og sjove items, der tidligere var mere kendetegnende for den utæmmede designskolekreativitet.
For det er som om, der er sket et skifte og at den kommercielle løbebane i dag tidligere tænkes ind i uddannelsen. For kommerciel tankegang er også at levere sit produkt ordentligt og følge det til dørs til perfektionismens tinde. Det vil sige, at tøjet er godt presset og befriet for sikkerhedsnåle og løbske tråde. For sådan noget bliver bemærket – selv ved det mest originale design.
Der var gode bud på herremode, bl.a. fra Danmarks Designskoles Lisa Våglund, der på interessant vis kombinerede strik, print, skind og læder især i et stykke overtøj, der var halv kort læderjakke og halv kåbefrakke. Eva Suviste fra TEKO viste herretøj i en smal og smuk silhuet, der virkelig var styr på.
Lonnie Andersen fra KEA udmærkede sig med sin fine strik sine og abstrakte print i afstemte farver og udviste flot sans for markedet, og Louise Andersen fra Kunstakademiets Designskole, der netop havde vist sit afgangsshow på Rådhuset, viste skønne prints på silke, der kombinerede variationer af prikker i gode farver som bl.a. varm orange, cremehvid og mørkeblå.
Dagens vinder blev imidlertid svenske Linda Larsson fra Textilhögskolan i Borås, som vandt med en række asymmetriske konstruktioner med origamiske foldninger. En kollektion, der nok var flot og som dommerne bemærkede, lys, men ikke uventet fra en skandinavisk designskolekant.
Sommerens Designers’ Nest show var altså ikke et show pakket med overraskelser, men ikke desto mindre med flere gode bud på kommende modedesignere.