Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Optimisme på CPH Vision: Kunderne er på banen

”Vi opfordrer vores udstillere til at være sælgende på messen. Det er nok den store forskel i på København og de andre store messebyer,” siger Jan Carlsen, direktør for CPH Vision.
”Vi opfordrer vores udstillere til at være sælgende på messen. Det er nok den store forskel i på København og de andre store messebyer,” siger Jan Carlsen, direktør for CPH Vision.

I København skal der sælges tøj på messerne. Sådan forklarer Jan Carlsen, messedirektør på CPH Vision og Terminal-2, den væsentlige forskel på København og fx Berlin.

Forvent nye kunder
”Vi opfordrer vores udstillere til at være sælgende på messen. Det er nok den store forskel i på København og de andre store messebyer,” siger Jan Carlsen. Et nyt brand kan sagtens forvente at få tyve nye kunder på CPH Vision. Det får de altså ikke i Berlin,” siger han. Han er meget indstillet på, at CPH Vision skal være en salgsmesse, men fremhæver samtidig, at de holder meget striks på ikke at lave for store stande.

”Vi vil have plads til de små – den største stand på CPH Vision er 27 kvadratmeter. Vi gider ikke have de store stande. Da jeg startede op var det for at dyrke vækstlaget, og mange er vores faste udstillere eksisterede slet ikke før 1998. På den måde er jeg ret idealistisk,” siger han.

Status quo – men særligt udvalgte
I år har CPH Vision haft nogenlunde samme antal udstillere som i fjor, blandt andet fordi messen ikke lader revl og krat slippe igennem.

”Vi er kritiske og tager ikke alle udstillere ind. Vi afviser nogle, fordi vi vil tilpasse messen til det, vi tror, kunderne vil have. På den måde er vi lidt som et supermarked. Vi satser på affordable design, for det er det, udlandet vil have fra Skandinavien. Danmark er gode til midrange,” forklarer Jan Carlsen.

Da CPH Vision åbnede torsdag, var det med lange køer af indkøbere udenfor. Det er noget nyt, og skyldes ifølge messedirektøren beslutningen om at skippe indgangsgebyret ved præregistrering.

Flere tilmeldte
”Det, at vi har gjort messerne gratis, har betydet en væsentlig stigning i antallet af tilmeldte indkøbere. Selvom indgangsgebyret er en lille dråbe i havet, betyder det alligevel, at den enkelte butik sender fem i stedet for én medarbejder,” siger han og fortsætter:

”Og det er fornuftigt, synes jeg. Det er jo butikspersonalet og ikke indkøberne, der sælger varerne, derfor er det vigtigt at ekspedienterne kommer med ud på messen og rører ved tøjet, så de får indflydelse. Det har betydning for salget til slutbrugeren.”

Tilfreds messeboss
Jan Carlsen er tilfreds uden dog at ville konkludere på sommerens ordretilgang,

”Nu er det jo meget op til udstillerne, om de har gjort deres forarbejde godt nok. Men de viser optimisme. Jeg kan høre, de har fået de aftaler med indkøberne i hus, som de har håbet på. Kunderne er på banen på messen.”

Flere offentlige penge til modemarkedsføring, tak
Jan Carlsen fra CPH Vision slutter med en opfordring til Københavns Kommune:

”CPH Vision får selv fløjet en række indkøbere ind, men fra officiel side bør man se på, hvem der egentlig genererer omsætning til København. Hvis ikke messerne var der, var der ikke nogen modeuge,” siger han og peger endeligt på, at man fra kommunal side må se på, hvad der kan gøres for at generere mere omsæting:

”En messegæst genererer dobbelt så meget omsætning til byen som en almindelig turist, og messerne tiltrækker faktisk flere end 50.000 besøgende på tre dage. Hvis vi kunne markedsføre modeugen og messerne endnu stærkere også fra offentlig side i stedet for at uddele penge uden omtanke, ville det kunne gøre en væsentlig forskel.”