Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Anmeldelse: Dennis Lyngsø SS12

Dennis Lyngsø er en af dem, man med stolthed kan sige, man har fulgt fra den spæde start. Eneste bekymring er, hvor længe vi får lov at beholde ham i Danmark, inden han bliver opsnappet udenlands.
Dennis Lyngsø er en af dem, man med stolthed kan sige, man har fulgt fra den spæde start. Eneste bekymring er, hvor længe vi får lov at beholde ham i Danmark, inden han bliver opsnappet udenlands.

Først vandt han Triumphs Inspiration Award, så løb han med Den Gyldne Pelsnål hos Kopenhagen Fur. Og nu – blot et år efter afgangen fra TEKO – debuterer han med eget show. Dennis Lyngsø har the Midas touch, og debutshowet er absolut ingen undtagelse for den regel.

Stemningen er dramatisk sat med strygermusik, idet første model betræder podiet i en aftenkjole af sort, groft vævet raffia. Med lange ærmer, der i trekanter er nærmest skrællet op og vrider sig fri fra skulderen, formår Dennis Lyngsø at fastholde og sammenføje det klassiske og det avantgardistiske, som vi også så ham gøre, da han vandt Triumphs talentpris i Danmark. [[addon]]Dennis Lyngsøs design kunne forholdsvis let kamme over og havne i kostumegrøften. Men det sker aldrig, fordi han arbejder med en så afsindig præcision og perfektionisme. Det gør, at man som publikum tør læne sig tilbage og føle sig i trygge rammer.

Designet har en næsten vulgær, masochistisk femininitet, men bevarer sin klasse netop på grund af de gennemarbejdede detaljer, der – hvis vi ser bort fra en clutch med Dannebrog på fronten – er holdt i sort, sandfarvet og en lille smule hvid. Materialerne var primært silke, raffia og læder, det rå og ru parret med det bløde og transparente.

Af andre sikre vinderdesigns – skønt samtlige indgange faktisk var vidunderligt smukke – bør nævnes en helt fantastisk kjole i sort taft med overdrevet fokus på de kvindelige former qua organisk plisserede skåle over hoften.

Også en helt fantastisk sort silkekjole ornamenteret med et liljeinspireret draperi på brystet kræver spalteplads. Den var så fantastisk smuk og sirligt udført, og blomsterinspirationen gik igen i næste look, en hvid silkebluse tilsat en højtaljet sort nederdel.

Dennis Lyngsø trækker på arven fra sin vinderpraktik hos Kopenhagen Fur, idet han lader en halv pelskrave – tænk Harlekin, blot i klippet mink – pryde en enkelt bomuldsskjorte.

Man ønskede aldrig, at showet skulle slutte – 17 looks var slet ikke nok. Hver eneste gang Dennis Lyngsø varierede over samme tema, tynd chiffon tilsat tynde paneler af bomuld langs sømmene, liljeinspiration, og smukke hævede skuldre, tilsatte han et nyt element, der stadig lagde sig i forlængelse af de forrige. Faktisk er eneste umiddelbare anke at satse på bedre fodtøj næste gang – modellerne havde svært ved at holde skoene på, og selvom kollektionen var så stærk, er haltende modeller sjældent et hit. Men bestemt et bittelille punkt at udsætte på en ellers noget nær pletfri debut.

Og når der nu skulle sættes punktum for showet efter færre end tyve indgange, blev det om ikke andet gjort med bravour – og en lang, havfruenederdel med slæb, et korset skåret under brystet med snører i ryggen, og en top med åben ryg og høj hals – alt holdt i dyster sort, mens den sørgende brud kiggede ud under sit ligeledes sorte slør.

Dennis Lyngsø er en af dem, man med stolthed kan sige, man har fulgt fra den spæde start. Min eneste bekymring er, hvor længe, vi får lov at beholde ham i Danmark, inden han bliver opsnappet udenlands.