Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Messedirektør: København giver value for money

København kan som modeby noget, Berlin ikke kan, mener Christian Gregersen, adm. direktør for Gallery.
København kan som modeby noget, Berlin ikke kan, mener Christian Gregersen, adm. direktør for Gallery.

København kan som modeby noget, Berlin ikke kan – også selvom Bread & Butter, den gigantiske og nyligt overståede modemesse i Berlin, er et udstyrsstykke af en helt anden kaliber end de københavnske messer, der skydes i gang torsdag. Det mener i hvert fald Christian Gregersen, adm. direktør for Gallery-messen:

“Berlin tiltrækker flere indkøbere, så potentielt er der mulighed for at lave flere handler – men det sker bare ikke. Dernede når man sjældent længere end til at hilse og chatte lidt gennem musikken, og så sluttes det korte møde af med et, ‘Vi ses i København’. Indkøberne er ofte stressede af larmen,” siger messebossen og fortsætter:

”Berlin og specielt Bread & Butter giver indkøberne en flot forestilling med mange oplevelser, som ikke kan fås andre steder i verden, men det er også et uoverskueligt cirkus.”

Christian Gregersen mener derfor, at man bør kigge til København, der med 2600 brands ifølge messebossen har godt en tredjedel flere mærker repræsenteret end Berlin messerne og tre gange så mange som Stockholm. Og netop overskuelighed er et nøgleord, mener han.

“Det er vigtigt at sætte sig i indkøbernes sted. De har mindre tid, færre medarbejdere og strammere budgetter end for fire år siden. Det skal en messeby indrettes efter. Man skal kunne komme hurtigt til byen, komme hurtigt rundt, kunne slappe af undervejs med god mad og smukke omgivelser – uden for store omkostninger. Det tilbyder København i dag, og det skal vi udvikle yderligere,” siger Christian Gregersen.    

En hurtig liste over fordele og ulemper ved København i forhold til Berlin tager sig ifølge Gallery-direktøren sådan her ud:

“København er overskuelig, og der er mange mærker, hurtig transport (mellem messerne, red.) og stor handel for en lille investering. Men byen mangler noget internationalt ’fashion-agtigt’ over sig. I Berlin er der mange indkøbere og så er Bread & Butter spektakulær. Her er afkastet bare mindre for en større investering. Til gengæld har Berlin noget internationalt over sig for tiden – men her er altså ingen mærker, som man ikke også kan se i København.”

Ifølge Gallerys opgørelser tæller de københavnske messer tilsammen omtrent en tredjedel flere brands end Berlin og næsten dobbelt så mange som en messeby som London. Og så er København som messeby blevet betydeligt bedre organiseret de seneste sæsoner:

“København er denne gang en fuldstændig integreret handelsby, hvor specielt de danske udstillere får større afkast af deres investering og arbejdskraft. Der er i dag fri shuttleservice mellem de konkurrerende messer i København som den eneste by i verden. Det betyder, at man som indkøber oplever flere mærker på kortere tid i København – uden at blive stresset,” siger direktøren, inden han slutter:

“Og så er København bare en hyggelig by – specielt om sommeren.”