Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Anmeldelse: CPH Vision & Terminal-2

Edith & Ella var repræsenteret intet mindre end 17 gange fordelt på 40 modeller ved årets CPH Vision-show.
Edith & Ella var repræsenteret intet mindre end 17 gange fordelt på 40 modeller ved årets CPH Vision-show.

Når CPH Vision udvælger, hvilke brands der skal repræsenteres i trendshowet, foregår det sådan, at samtlige brands, der er tilstede på messen, indsender tøj. På den baggrund definerer stylisterne – i dette tilfælde Grenaa Buchard –  hvilke trends, de vil fokusere på, hvorefter tøjet udvælges.

I år må det danske brand Edith & Ella have klappet i hænderne, da de så hvilke styles, der var blevet peget på. Edith & Ella og søstermærket Epoque by Edith & Ella var nemlig repræsenteret intet mindre end 17 gange fordelt på 40 indgange og samtlige fire trends: Clean Cut, Minimal Lux, Oriental Glamour og Black Kink. Men det var fuldt fortjent. En douce rosa nederdel tilsat et kraftigt bindebånd i sejlerreb var særligt yndig, men også buksedragter og fine striber fra det danske lady-mærke skilte sig ud.
[[addon]]Clean Cut
Clean Cut bød – som navnet antyder – på skarpe linjer og rene snit, hvor undertegnede især bed mærke i et nyt navn, Louise Roe, der hidtil primært har beskæftiget sig med interiørdesign, men altså denne gang debuterer med en lille kollektion af basisstrik med et twist. Hun havde et par virkelig fine løststrikkede råhvide toppe med, der gjorde sig godt både som lag på lag parret med sorte undertrøjer og blot til en lille nederdel. Hold øje med hende.

Oriental Glamour vi på fine farver – brændte nuancer af orange og gul gik igen både her og i Clean Cut-trenden – lækre, bløde og tynde kvaliteter og veldraperede styles, der smøg sig om kroppene. 

Minimal Lux og Black Secret bød på henholdsvis maritim inspiration, se førnævnte Edith & Ella-nederdel, og masser af smagfulde sorte kjoler, og nogle meget pæne klassiske pumps fra Black Secret. Men CPH Vision-showet er måske den værste reklame for de sko nogensinde – fem modeller måtte smide dem, flere modeller gik så usikkert, at man begyndte at frygte for deres sikkerhed, og en enkelt vaklede så meget og var oven i købet – grundet trenden Black Kink – bundet ind, så hun ikke havde været i stand til at tage fra med armene, havde hun fået overbalance, hvis de gentagne gange, hun vrikkede om i de dumme sko, havde fået grellere konsekvenser end tilfældet var.

På krydstogt med Terminal-2
I umiddelbar forlængelse af CPH Vision-showet løb Terminal-2, CPH Visions streetwise søstermesse, af stablen på den anden side af Amaliehavens buske ude på kajen.

Til tonerne af Otto Brandenburgs "Når en sailor går i land" lagde en fin fiskekutter til kajs, mens sømandsklædte modeller hang over rælingen. Her var marineblå/hvide striber, røde detaljer og (for at det ikke skal være løgn) matroskraver. Modellerne gik fra borde under temaet Sailors and Sailor Girls skarpt fulgt af trendtemaet Tourists, hvor stylistteamet havde udstyret modellerne med bykort, kameraer og blomsterkranse, så de med hawaiiskjorter og bluser i klare farver lignede lige præcis søde krydstogtturister.

Endeligt indtog havnearbejderne podiet – her var der termoveste, skovmandsskjorter og afklippede jeans en masse. The Port Workers blev flankeret af Pin-up Girls, der for en god dels vedkommende imidlertid havde hentet mere inspiration i emo/goth-æstetikken end i pin-uppen. Sort i kombination med pink er bare sjældent særligt klædeligt, når man er fyldt seksten. Og det er modellerne jo i år.

Igen bør understreges, at trendshows skal ses som tendens frem for vision – og anskuet som udstyrsstykke er det altså også ganske underholdende – således også denne gang.