Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Modekonsulent: Copenhagen Fashion Week skal satse på CSR

Det er spild af tid, når København forsøger at positionere sig som verdens femte modecentrum. I stedet skal der satses på CSR, mener Henrik Spandet-Møller.
Det er spild af tid, når København forsøger at positionere sig som verdens femte modecentrum. I stedet skal der satses på CSR, mener Henrik Spandet-Møller.

Det er spild af penge, tid og kræfter, når København forsøger at positionere sig som verdens femte modecentrum.
I stedet bør København lægge storhedsvanviddet på hylden og fokusere på at specialisere sig i en niche, Danmark allerede har godt fat om, mener Henrik Spandet-Møller:

”Ambitionen kunne fx være at blive verdens førende land inden for bæredygtig mode og etisk produktion. Danmark har nogle værdier, som der ikke er ret mange andre, der har. De færreste er klar over, hvor mange hundrede liter vand, der går til at lave en t-shirt. Vi skal passe på planeten,” siger han.

Henrik Spandet-Møller, der har en fortid hos blandt andre Baum und Pferdgarten, Dyrberg/Kern, Stella Nova og Carli Gry, driver i dag i samarbejde med to partnere task force-virksomheden Spandet And Partners, der yder konsulentbistand til virksomheder med vækstplaner. Desuden er han gennem Modezonens Design Incubator-projekt tilknyttet designtalentet Barbara i Gongini som vækstpartner og har endvidere netop forfattet bogen "Danish Fashion Going Global" om dansk modes udfordringer på et globalt marked.

Han mener, det er på tide, at messerne og Dansk Mode & Textil respektive Danish Fashion Institute begraver stridsøksen.

”Det ville være så skønt, hvis de sidste fire år ikke var blevet brugt på interne diskussioner og melen af sin egen kage. Der skal ske et samarbejde mellem DM&T og DAFI. Vi må være pragmatiske omkring det. De seneste fem år har vi brugt så meget tid på at arrangere noget så banalt som fælles bustransport mellem messerne, i den samme periode er de tonset frem i Berlin.”

Han peger på, at den danske hovedstad fx er alt for lille til det svimlende antal messer, der holder hof over det meste af byen:

”Det smarteste ville være at lave én messe fx i Bella Center fremover. Det er praktisk og smart og ville kunne tiltrække internationale indkøbere. Brug nu nogle ressourcer på at finde ud af, hvordan vi fælles bliver konkurrencedygtige,” siger han, inden han slutter:

”Lad os ikke pumpe penge og politikerressourcer i noget, der er kejserens nye klæder. Selvfølgelig har modeugen en berettigelse, den skal vi holde fast i, men der er så meget fnidder i branchen. Allerede nu er der dobbelt så mange besøgende i Berlin som i København, hvis ikke tyskerne skal tage livet helt af os, må vi finde ud af at samarbejde,” siger modeentreprenøren.