Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Jackpot: Bæredygtig markedsføring betaler sig ikke

Forbrugerne køber styles, ikke bæredygtighed, fortæller Maryam A. Terp fra Jackpot.
Forbrugerne køber styles, ikke bæredygtighed, fortæller Maryam A. Terp fra Jackpot.

Forbrugerne køber styles, ikke bæredygtighed – ordene er Maryam Azmayesh Terps, CSR-manager hos danske Jackpot, som er en af de største producenter af bæredygtig mode til kvinder i norden.

”Vi ville aldrig lave en kampagne på bæredygtighed,” fortæller en enig Mads Mørup, som er direktør bag det økologiske danske herrebrand Knowlegde Cotton Apparel, til FashionForum.dk:

”At markedsføre vores brand på bæredygtighed ville blot sætte os i bås som nichetøjmærke, og det ville segmentere vigtige forbrugere fra – det ønsker vi ikke,” forklarer Mads Mørup.

Knowlegde Cotton Apparel designer klassisk herremode i stilen new vintage, hvor Jackpot er kendt for sin blomsterprints og feminine stil. Maryam Azmayesh Terp siger omkring Jackpots valg af bæredygtig produktion:

”Det er ansvaret, som er drivkraften.”

Forbrugerne er opdraget lavprisjægere
De danske forbrugere er ifølge Maryam Azmayesh Terp meget fokuserede på tøjets pris, men det er branchens egen skyld, fortæller hun og uddyber:

”Modevirksomhederne har opdraget forbrugerne til, at tøj er billigt. Det har medvirket til, at forbrugerne konstant jagter den billige pris, og det er en udfordring for os, som gerne vil sælge bæredygtigt fremstillet tøj, da produktionsomkostningerne simpelthen er dyrere.”

I strategisk øjemed finder Maryam Azmayesh Terp det vanskeligt at sikre, at det økologiske tøj har den rigtige modegrad i form af et moderne udtryk og trendy detaljer, idet detaljer koster.

”Tøjets stil er altafgørende for det bæredygtige salg, idet forbrugerne er villige til at betale det ekstra for det rigtige udtryk frem for den bæredygtige værdi,” understreger Maryam Azmayesh Terp.

Gennemsigtighed skaber troværdighed

Begge brands er enige om, at synlighed og vidensdeling er afgørende, hvis bæredygtige modevirksomheder vil ramme de danske forbrugere. De igangsætter derfor løbende tiltag, som kan fremme dette. De to modevirksomheder fortæller FashionForum.dk om deres bæredygtige tiltag:

”Knowlegde Cotton Apparel er netop nu i gang med at producere en ny bog ’Knowlegde Cotton Apparel Academy’, som forklarer omkring virksomhedens bæredygtige processer. Bogens har til formål at dele viden og sprede budskabet om bæredygtighed til både vores personale og kunder,” fortæller Mads Mørup.

Jackpot har lagt vægt på en anden dimension af synlighed ved brug af Made-Bys  feature ’Track and Trace’, hvor forbrugerne via Jackpots hjemmeside kan følge med i brandets bæredygtige produktion:

”Denne feature er vigtig, ikke fordi forbrugerne benytter tiltaget specielt, men fordi denne service betyder, at vores kunder opbygger en troværdighed til Jackpot, og det er nok,” fortæller Maryam Azmayesh Terp.

”Bæredygtig produktion er Jackpots ansvar, ikke andet. – Det er commen sense, som er kommet for at blive hos forbrugerne,” slutter Maryam Azmayesh Terp.

LÆS OGSÅ: 

Etiske forbrugere skal findes i udlandet

Bæredygtige forbrugere ved ikke, de køber miljøvenligt

Tilgængelighed er afgørende for bæredygtigt salg