Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Luksusbrands svigter kunderne på mobilen

Alle undersøgelser peger på, at mobilen er fremtiden for detailhandel - både for kommunikation, loyalitet og salg til forbrugerne. Forbrugerne har mobilen med sig på arbejdet, i skolen, til fest, og endda i sengen, men hvordan følger de største brands med i forhold til den mobile fremtid lige nu?
Alle undersøgelser peger på, at mobilen er fremtiden for detailhandel - både for kommunikation, loyalitet og salg til forbrugerne. Forbrugerne har mobilen med sig på arbejdet, i skolen, til fest, og endda i sengen, men hvordan følger de største brands med i forhold til den mobile fremtid lige nu?

Alle undersøgelser peger på, at mobilen er fremtiden for detailhandel – både for kommunikation, loyalitet og salg til forbrugerne. Forbrugerne har mobilen med sig på arbejdet, i skolen, til fest, og endda i sengen, men hvordan følger de største brands med i forhold til den mobile fremtid lige nu?

Som en del af min Ph.d om online fashion registrerede jeg de 35 største luksusmodebrands’ brug af den mobile platform – inklusiv iPhone-apps, specielle mobile udgaver af websites, også kaldet m-sites, og handel gennem mobilen, også kaldet m-commerce.

Status på luksusbrands’ brug af den vigtige mobile platform er mildest talt chokerende. Halvdelen har apps, mens kun få har en mobil udgave af deres website. Kun ét brand tilbyder shopping gennem sin app, mens absolut ingen tilbyder m-commerce på deres mobilsite. Forbrugerne er parate til at shoppe online, men hvor skal de gå hen?

Tom skærm på mobilen
Kun 15 pct. af de 35 luksusmodebrands har et mobilsite. Calvin Klein, Chloé, Dolce Gabanna, Cartier og Fendi har et mobilsite, det betyder dog ikke nødvendigvis, at de er digitalt fremme i skoene, for ingen af dem tilbyder shopping gennem deres mobilsite.

Næsten halvdelen af de observerede brands, 45 pct., har websites, som man kan åbne og se på sin iPhone ved konstant at zoome på de ting, som man vil se på den lille mobilskærm. Den anden halvdel af de observerede brands’ websites kan slet ikke ses på mobilen. Man kan eksempelvis overhovedet ikke se Pradas website, fordi den er drevet af Flash, som ikke kan vises på hverken iPhones eller iPads. Det samme sker, når man går til Louis Vuitton og Yves Saint Laurent websites, men her fortæller man dog, at sitet ikke kan vises på mobilen.

Blogindlægget er skrevet af Rina Hansen, konsulent i Retail Institute Scandinavia. Retail Institute Scandinavia er et konsulent- og videnshus med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd. Læs flere blogindlæg på www.retailblog.dk.