Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Birger Christensen har vendt skuden

Efter to år i minus er der igen sorte tal på bundlinjen i modehuset Birger Christensen.
Efter to år i minus er der igen sorte tal på bundlinjen i modehuset Birger Christensen.

Efter to år i minus er der igen sorte tal på bundlinjen i modehuset Birger Christensen. Næste udfordring ligger i Kina, siger direktøren. Det skriver Business.dk.

Efter to magre år ser det atter lyst ud i modehuset Birger Christensen, der igen har sorte tal på bundlinjen. Så selvom der stadig er et stykke op til omsætningsniveauet og resultaterne før finanskrisen, peger pilen nu i den rigtige retning, lyder det fra ledelsen.

"Vi har fået vendt biksen og er kommet tilbage til de positive tal. Pejlemærkerne fra krisen med for store lagre og faldende handel har vi reageret på, og har  fået justeret vores vareprofil. Det har givet pote, så vi har lidt mere is i maven nu," siger adm. direktør Jens Birger Christensen.

Omsætningen i 2010 lå på 94,9 millioner kroner, hvilket er en vækst på 13 procent i forhold til året før. Væksten er primært båret af et bedre pelssalg i Danmark og Kina og et godt år i modehusets konceptbutikker.

Birger Christensen har i 2010 solgt grundigt ud af varelagrene, og det har givet bonus på bundlinjen. Årets resultat ender på 1,4 millioner kroner, hvilket er en forbedring på 3,8 millioner kroner fra 2009. Der er dog stadig et stykke op til 2006-niveauet på 3,9 millioner kroner.

"Det har helt klart været en målsætnming at få bragt lagrene ned. Vi er på halv størrelse nu i forhold til tidligere, og det betyder, at vi bedre kan agere efter  tiderne. Vi er også 30 færre ansatte end før krisen. Derudover har vi igen en pæn soliditet på over 50 procent, hvilket har været et mål for os for at holde forretningen sund på lang sigt," siger Jens Birger Christensen.

Næste mål bliver ifølge mode-direktøren et sats på Kina. Efterspørgslen på pelsene er stor i Riget i Midten, og det mærkes både på eksporten og herhjemme. Opgørelser viser nemlig, at kineserne står for 30 procent af turistsalget i butikkerne i København.

"Vores eget brand skal gøres mere internationalt, og vi har derfor også fået en ny eksportchef, der skal fokusere på Kina. Men derudover vil vi fokusere på e-handel og på at supplere vores topbrands med noget billigere. Det kommer i første omgang til at ske med det italienske skomærke Geox, som vi åbner en konceptbutik med i Købmagergade," siger Jens Birger Christensen.

Kilde: Business.dk.