Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Adidas vil tage UK-førertrøjen fra Nike

Tyske Adidas har planer om at vælte den amerikanske rival Nike af pinden ved London-OL.
Tyske Adidas har planer om at vælte den amerikanske rival Nike af pinden ved London-OL.

Med hjælp fra det forestående OL i London har tyske Adidas planer om at vælte den amerikanske rival Nike af pinden som markedsfører på det britiske marked. Adidas’ plan er ifølge TextilWirtschaft.de, at dette mål skal nås i løbet af fem år.

”Inden for rammerne af den strategiske forretningsplan Route 2015 planlægger Adidas-gruppen at benytte OL som platform til at blive markedsfører i Storbritannien,” siger adm. direktør i Adidas Herbert Hainer.

Som officiel partner ved OL er det Adidas’ opgave at klæde både frivillige, tekniske medarbejdere og funktionærer på ved eventen. Videre bliver det britiske OL-hold udstyret i Adidas by Stella McCartney, tusindvis af atleter kommer således til at bære Adidas’ logo.

Adidas forventer en merindtjening på rundt regnet 100 mio. pund som følger af samarbejdet, der også omfatter såkaldte Adizone-sportspladser, hvor interesserede gratis kan benytte basket- og fodboldbaner, fitnessudstyr og klatrevægge.Der vil i alt åbne 100 ’Adizoner’ over hele landet.

Lige nu ligger Adidas’ andel af det britiske sportsmarked på ca. 15 pct., Nikes andel er 18 pct. Storbritannien ligger lige i halen af Rusland, Tyskland og Frankrig som det vigtigste marked for Adidas, og alene det seneste år, har koncernen opnået tocifret vækst i Storbritannien. Ifølge Adidas blev der omsat sportsudstyr for 4,3 mia. pund i Storbritannien det seneste år.