Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Henrik Spandet-Møller: Dansk mode skal ud over stepperne

Entreprenøren Henrik Spandet-Møller udgiver i dag en bog om dansk mode i et globalt perspektiv.
Entreprenøren Henrik Spandet-Møller udgiver i dag en bog om dansk mode i et globalt perspektiv.

Nu kan den tidligere modedirektør Henrik Spandet-Møller også føje forfatter til rækken af titler på visitkortet, for i dag udkommer nemlig taskforce-direktørens første bog, ”Danish Fashion Going Global”. Her introducerer entreprenøren en række værktøjer, der skal hjælpe danske modevirksomheder til at nå langt med det, de er bedst til – og det skal ske gennem innovation:

”Vi kalder mode for Danmarks fjerdestørste eksportgren, men hvorfor er vi ikke endnu større? Vi er stadig meget små på verdenskortet. Jeg tror, der er mange muligheder for dansk mode, hvis man griber det rigtigt an,” siger Henrik Spandet-Møller til FashionForum.dk.
 
Struktureret innovation
Han mener, at vejen til målet går gennem struktureret innovation, og introducerer i sin bog de seks C’er:
 
– Comitted leadership
– Consolidation
– Co-operation
– Conceptualization
– Capital
– Controlled creativity
 
Og flere af disse begreber er indbyrdes afhængige, fortæller Henrik Spandet-Møller. Når man siger konsolidering, er det fx nærliggende også at tale om samarbejde:

De få trækker det store læs
”Der er allerede sket en vis konsolidering forårsaget af finanskrisen, men der er brug for endnu mere. Du kommer ikke ud over stepperne, hvis ikke du har en vis størrelse. Det ser man jo tydeligt. Det er en lille håndfuld af de danske virksomheder, der står for 80 pct. af omsætningen og 90 pct. af eksporten,” forklarer Henrik Spandet-Møller.
 
Og samarbejder af mindre formel art er lige så væsentlige, understreger han:
 
”Vi bliver nødt til at åbne op. Det er ulempen ved at være entreprenør: du tager den til et vist niveau, men så bliver du nødt til at få andre til at overtage for at løfte det.”
 
Konceptudvikling
Han tilføjer, at også konceptudvikling er et område, danske modevirksomheder bør raffinere:
 
”Vi er verdensmestre i konceptualisering i Danmark,” siger han og tilføjer, at det særligt på franchisemarkederne er vigtigt at formulere et retailkoncept:
 
”I Kina er distribution helt vildt vigtig – du skal have et retailkoncept. Det er de færreste danske virksomheder, der er til stede i Kina uden en franchisepartner. Og så er vi tilbage til samarbejdsdelen.”
 
Dumt at prøve banken
Om kapital-c’et siger Henrik Spandet-Møller meget klart, at hvor det før krisen var kunden, der var konge, er det nu kapitalen:
 
”Der skete meget omkring den 15. oktober 2008. I dag kan du godt glemme at etablere en modevirksomhed uden en rig onkel. Bankerne skal du i hvert fald ikke ulejlige dig med at kontakte uden at have tilstrækkelig sikkerhed at tilbyde i dit hus,” understreger han.
 
Hvor er bohemegenerationens arvtagere?
Og det betyder desværre, at det er blevet vanskeligt at lave en entry på markedet, hvilket igen gør, at designerne ude i virksomhederne bliver ældre og ældre. Henrik Spandet-Møller savner arvtagerne efter halvfemser-bohemerne:
 
"Normalt ældes kunden med brandet – her sker det omvendte. På et tidspunkt dør designerne, og kunderne er der stadig. Du kan ikke læse, hvad der er ikke er kommet af nye designere i eksportstatistikkerne. Dem, der kom til efter Munthe plus Simonsen og Baum und Pferdgarten, hvor er de nu? – Annhagen og Noir?,” spørger han.
 
Kreativitet skal styres
Og her bider kontrolleret kreativitet begrebet lederskab i halen:
 
”En lang række topdesignere ved ikke meget om regnskab, de baserer deres beslutninger på følelser frem for fakta. Det er nødvendigt at have både kreativiteten og at forstå værdien af det gode produkt. Kreativiteten skal styres,” siger han, inden han slutter:
 
”Det er virksomheder med den optimale kombination, der lykkes.”
 
Henrik Spandet-Møller præsenterer i eftermiddag sin bog ”Danish Fashion Going Global” hos Dansk Mode & Textil i Herning.