Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Wood Wood: Århusianerne er cool nok

FashionForum.dk ser nærmere på, hvad der driver strømmen mod den jyske hovedstad.
FashionForum.dk ser nærmere på, hvad der driver strømmen mod den jyske hovedstad.

Først gjorde Ganni det. Så gjorde Benedikte Utzon og By Malene Birger det. Siden gjorde Bitte Kai Rand og Wood Wood det, og nu følger også Designers Remix trop. – I rækken af danske brands, der lige nu satser på butik i Århus, selvfølgelig.

Det seneste halve år har bragt en lang række århusianske butiksåbninger med sig, de danske midtersegment-brands satser storstilet på Smilets By. FashionForum.dk ser nærmere på, hvad der driver strømmen mod den jyske hovedstad.

Wood Wood åbnede i marts butik i Guldsmedegade, hvor både Bitte Kai Rand, Pede & Stoffer og Benedikte Utzon i øvrigt også har placeret deres butikker. Ifølge Ophelia Borup, butiksmanager for Wood Wood Århus, er Danmarks næststørste by bestemt ikke et dumt sted at åbne modebutik, for jydefordommene holder ikke stik – længere:

”Jeg har arbejdet med tøj i rigtig mange år i Århus. De mange studerende præger bybilledet, og inden for ungdomssegmentet er der en elite, der er helt fremme i skoene og gerne køber det allernyeste. Århusianere er overhovedet ikke så bondske, som nogle måske går og tror,” understreger hun.

Tydelig udvikling
Ophelia Borup mener, at der i løbet af de seneste fem-seks år er sket en tydelig udvikling i, hvilke varer, der har århusianernes interesse:
 
”I 2004 købte folk ’det sikre’, rugbrødsvarerne, men det har ændret sig nu, synes jeg.”

Hun mener, internethandlen kan have haft betydning for denne udvikling – for pludselig har også fashionistaer i provinsen langt fra hovedstadens undergrundsbutikker fået mulighed for at købe det allernyeste:

”Der er jo kommet en helt anden tilgængelighed, folk læser blogs, der er sket et eller andet, som har medført et folks bevidsthed er skiftet, århusianerne er cool nok,” siger hun.

Godt salg i Verdens Mindste Storby
Wood Woods webshop har solgt rigtig godt i Århus, og det er da også en af grundene til, at man satser på byen, forklarer hun. Hun fremhæver videre, at man – modsat i hovedstaden – ikke får ’serveret alting på et sølvfad’ i Århus, forstået sådan, at udvalget er der, men man skal lede efter det.

Wood Wood-butikken er da også placeret i en – om end meget central – baggård. Men den skal nok blive fundet: alene til åbningen i begyndelsen af marts dukkede 600 velvillige Wood Wood-fans op og festede, og siden har interessen også været fin.

Butikken er pæn
”Folk er utroligt glade og positive. De siger, at det er dejligt, at de kan komme ned og kigge på varerne. Og så synes de, butikken er pæn.”

Og kunderne er ikke de eneste, der synes Wood Woods jyske butik tager sig godt ud. Butikken er nemlig nomineret ved DANSK Fashion Awards i kategorien ’årets retailspace’ – om den også løber med sejren, bliver afgjort 1. juni.

LÆS OGSÅ:

Bitte Kai Rand: Århus er en succeshistorie

Benedikte Utzon: Århus-åbning er del af stor udvidelsesstrategi