Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Stort potentiale for online lyn-udsalg i Danmark

Retailekspert peger på fordelene ved medlemsmodeklubber på nettet. Amazon lancerer deres bud i dag.
Retailekspert peger på fordelene ved medlemsmodeklubber på nettet. Amazon lancerer deres bud i dag.

Flash sale. Direkte oversat betyder begrebet ’lynudsalg’ og dækker da også over online-her-og-nu-tilbud, hvor kunderne med store rabatter kan købe bestemte varer i et lille oplag inden for en afgrænset tidsperiode, oftest et døgn eller to.

eBay.com kører konceptet gennem deres FashionVault.com, og også Gilt.com og RueLaLa.com er store internationale spillere. Nu melder endvidere internetgiganten Amazon.com sig under fanerne. I går gik de nemlig i luften med deres eget flash sale-site, Myhabit.com.

Amazon-projektet har været et års tid undervejs og styres af 40 ansatte fra New York med teknisk hjælp fra Amazons hovedkontor i Seattle. Myhabit.com tilbyder medlemmerne op til 60 pct. rabat på herre-, dame- og børnetøj samt fodtøj, tilbehør, smykker og overtøj.

I Danmark fylder flash sale-siderne, der i øvrigt også er kendetegnet ved, at varerne kun tilbydes til medlemmer (selvom et medlemskab som oftest ikke er særligt meget længere væk end en anmodning til hjemmesidesupporten og altså ikke så VIP-eksklusivt, som man kunne frygte), imidlertid mindre i onlinelandskabet.

Og det er egentlig en skam, påpeger Rina Hansen, der er konsulent i Retail Institute Scandinavia og har fokus på mode og onlinemarkedsføring, over for FashionForum.dk:

”Flash sales skader ikke brandet. Fx ville Smartguy.dk (dansk multibrand-portal, red.) kunne benytte flash sales til at komme af med gamle varer. Alle kan bruge modellen,” siger konsulenten.

Rina Hansen påpeger dog videre, at den store udfordring i dansk sammenhæng er at få skabt den helt rigtige brugermasse.

”Det kan være svært at få stampet op, fordi den slags kræver, at nyhedsbreve når ud til de rigtige kunder,” siger hun og foreslår derfor, at interesserede fra modebranchen indgår samarbejder med lokalforankrede online-tilbudskoncepter som SweetDeal.dk, Downtown.dk og Groupon.dk.

”Man må gå sammen med nogle, der har en brugerflade allerede. Det ville være en nemmere og hurtigere forretning,” siger Rina Hansen. For hun mener, at potentialet for danske ’lynudsalg’ er stort:

”Danskerne elsker at tilbudsjage. Der er nok ikke mange andre nationer, der gider køre ti kilometer for at spare et par kroner på en liter mælk.”

Flash sale-markedet blev undfanget med den franske portal Vente-Privee.com for ti år siden og har siden, særligt under krisen, haft gode kår. I fjor havde siderne en estimeret omsætning på mere end en mia. dollar.

LÆS OGSÅ:

Butikkerne satser på den forkerte elektronik

Dansk shoppingportal bag interaktivt tiltag