Danmark er ikke længere i søgelyset, når internationale kæder ekspanderer. Flere kæder er forsvundet de seneste år, og der er mange grunde til at holde sig væk fra Danmark. Det skriver Business.dk.

Udlandet har mistet interessen for danske forbrugere, og flere årtiers internationalisering af butikslivet i danske byer er foreløbigt forbi.

De seneste år har tyske materialister fra Schlecker, italienske møbelsælgere fra Natuzzi og spanske tøjsælgere fra Zara lukket butikker i Danmark. Samlet set er antallet af udenlandske butikker i Danmark faldet fra 2590 til 2504 de seneste tre år, viser en ny opgørelse fra Retail Institute Scandinavia, og dermed er internationaliseringen af dansk butiksliv på tilbagetog for første gang i mange år.

Globalt magtskifte
Situationen på de danske gågader afspejler et magtskifte i den globale detailhandel, hvor Kina, Rusland, Brasilien og andre vækstlande tiltrækker stigende opmærksomhed og investeringer på bekostning af Vesteuropa og USA. Mens den kinesiske detailhandel oplever vækstrater på 15 til 17 procent årligt, forventer Dansk Erhverv blot en vækst på 1,7 procent i den danske detailhandel i år, og troen på de danske forbrugeres købelyst fremover er begrænset.

"Der vil komme mere gang i detailomsætningen igen i Danmark, men vi forventer ikke noget boom som fra 2005 til 2007," siger Mette Feifer chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Dyrt at drive butik
Foruden lav vækst, er der flere andre ting, som mindsker de internationale kæders lyst til at satse på Danmark.

"Det danske marked er lille, vi har relativt meget rammelovgivning, og der er mange regler, man skal leve op til, hvis man vil drive butik i Danmark. Og så har vi et relativt højt lønniveau i butikkerne. Alt dette medvirker til, at nogle udenlandske satser på andre lande, hvis de vil i gang i Europa," siger Mette Feifer, og tilføjer, at Danmarks moms på 25 procent i dag er den højeste i Europa,

Dygtig dansk detailhandel
En yderligere grund til at de udenlandske kæder drejer om på hælen ved den danske grænse er, at de danske butikker gør det udmærket selv og har godt fat i forbrugerne.

"Vi er ret dygtige her i landet til selv at drive detailhandel. Danske koncepter fra Jysk, Netto og Bestseller har vist sig ganske succesfulde, og derfor er de også helt fortjent blevet store i udlandet," siger Anne Glad, livstilsekspert og partner i reklamebureauet Sunrise.

Kilde: Business.dk