Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Aymara fokuserer på første led i fødekæden

Aymara søsætter nyt projekt der skal komme Bolivias bønder til gode.
Aymara søsætter nyt projekt der skal komme Bolivias bønder til gode.

Det bæredygtige brand Aymara har søsat et projekt, der skal oplyse og forbedre de bønder, mærket henter sin lama-uld fra. Innovative Partnership for Development-programmet (IPD) hører under Danida, og fokuserer på de bønder, der er altafgørende for Aymaras produktion af tøj i Bolivia. Det oplyser mærket i en pressemeddelelse. 

Bønderne er første led i Aymaras supply chain, og indtil videre det eneste led der ikke er fuld kontrol over – derfor søsættes projektet nu, så forhold og kvalitet for bønderne, deres lamaer og de rå fibre kan højnes. 

Bønderne er dem der på nuværende tidspunkt får mindst ud af tøjindustrien, og det er derfor Aymaras ønske at fokusere på dette første led i fødekæden. 

Projektet går ud på at klarlægge den nuværende struktur og etablere et facility center der skal oplyse og forbedre bøndernes evner i forhold til ernæring, avl og klipning af dyrene. På denne måde kan de rå fibrenes kvalitet og mængde forhøjes og derved skalere værdien af en enkelt lama. Ved at oplyse bønderne om helt basal viden omkring markedsværdi sigter projektet også mod at sikre bønderne i forhold til eventuelle mellemhandlere. Det giver dem mulighed for at sælge direkte til den endelige producent. På denne made får de fuldt udbytte og en bedre forståelse for værdien af deres råvare samt en forståelse for hvad fair handel og økologisk status kan betyde for markedsværdien. 

Udover fokus på at skabe mere værdi for nuværende lamabønder går projektet også ud på at inspirere og oplyse endnu flere bønder omkring denne indkomstmulighed. På nuværende tidspunkt er det en meget lille del af lamabønderne der rent faktisk sælger råulden. Flertallet er af den overbevisning, at det kun er lamakødet der har en egentlig værdi. Ved at oplyse dem om denne værdi kan de således få endnu mere ud af deres eksisterende dyr.