Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

H&M: Vi er godt i gang med bæredygtighed

Hos H&M er man selv godt tilfredse, efter udgivelse af ny rapport om deres bæredygtige arbejde.
Hos H&M er man selv godt tilfredse, efter udgivelse af ny rapport om deres bæredygtige arbejde.

H&M har netop publiceret dens ”Conscious Actions Sustainability Report” for 2010 – en rapport der kommer med meldinger om H&M’s arbejde med bæredygtighed. Og her er man nået et godt stykke, mener den administrerende direktør. Det skriver fibre2fashion.com

”Med størrelse kommer ansvar og indflydelse. Jeg vil have, at vores kunder altid føler, at vi gør vores bedste for at sikre, at det tøj vi tilbyder er lavet, transporteret og solgt på en ansvarsfuld måde. For at opnå dette er gennemsigtighed afgørende, og vores Sustainability Report er et vigtigt værktøj i arbejdet med at vise vores fremgang og udfordringer,” siger Karl-Johan Persson, administrerende direktør i H&M. 

Rapporten viser blandt andet, at H&M brugte 15000 tons økologisk bomuld – det højeste tal for virksomheden nogensinde med en fremgang på 77 pct. i forhold til 2009. Samtidig har man uddannet 68000 farmere i bæredygtighed i samarbejde med Better Cotton Initiative (BCI). Den svenske tøjgigant har annonceret, at al bomuld skal komme fra mere bæredygtige kilder i 2020. Man har uddannet 300000 arbejdere i Bangladesh i deres rettigheder siden 2008, et arbejde der skal videreføres til Indien her i 2011, og der er anvendt over 1600 ton genbrugte materialer til tøj. 

H&M har været aktiv i arbejdet med at skabe Sustainable Apparel Coalition (SAC), og arbejdet på at skabe et internationalt index der viser mijløomkostningerne og praksis omkring fair arbejdskraft i tøj- og fødevareproduktion. Der er sparet 50 mio. liter vand i denimproduktionen i forhold til tidligere produktionsmetoder. Denne teknik skal indføres på alle denimfabrikanter i Bangladesh. 

Der er masser af andre eksempler at tage fat på, og hos H&M vækker dette glæde. 

“Jeg er glad for at se så stor fremgang I vores arbejde med bæredygtighed. For at fortsætte med at være frontkæmpere i vores branche vil vi gradvis udbrede vores udsyn til at omhandle hele et produkts livscyklus. Vores engagement i BCI og SAC er to vigtige initiativer der øger denne indflydelse,” siger Helena Helmersson, CSR-direktør hos H&M. 

Kilde: Fibre2Fashion.com.