Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Stigende bomuldspriser giver H&M tæsk i Q1

Høje bomuldspriser og strenge kurstæsk presser H&Ms resultat 1 mia. svenske kroner nedad.
Høje bomuldspriser og strenge kurstæsk presser H&Ms resultat 1 mia. svenske kroner nedad.

Med et resultat, der er mere end 1 mia. svenske kroner lavere end første kvartal sidste år, skuffer H&M i de første tre måneder af 2011.

Omsætningen i første kvartal i den verdensomspændende koncern havnede på SEK 24,5 mia., hvilket nogenlunde svarer til omsætningen i fjor (SEK 24,8 mia.). Resultatet faldt i samme periode til SEK 2,6 mia.

Adm. direktør i H&M Karl-Johan Persson forklarer, at en række eksterne faktorer har influeret det store fald i nettoresultatet.

”Vi har – trods det barske marked – øget salget i lokal valuta med 9 pct. Men kvartalet har været karakteriseret ved en lang række negative eksterne faktorer, i modsætning til sidste år, hvor faktorerne havde en favorabel effekt i samme kvartal,” forklarer han.

Han fremhæver blandt andet negative valutaeffekter og omkostningsinflation i sourcing-markederne, hvor blandt andet højere bomuldspriser påvirker indtjeningen.

”I stedet for at føre disse omkostningsstigninger videre til forbrugerne, valgte vi at styrke vores priser for at bygge videre på vores stærke markedsposition på den lange bane,” forklarer direktøren.

H&M tæller lige nu 2.212 butikker over hele verden, heraf 35 COS-butikker,, 49 Monki-butikker, 18 Weekday-butikker og en enkelt Cheap Monday-butik.