Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Danskerne er vilde med e-handel

Ny rapport placerer danskerne i top, når det gælder om at bruge internettet - også til at handle.
Ny rapport placerer danskerne i top, når det gælder om at bruge internettet - også til at handle.

Danskerne er vilde med e-handel. Det slår en ny rapport fra The Boston Consulting Group, foretaget for Google, fast. Rapporten er udarbejdet for at give et samlet billede af Danmarks internetøkonomi, og placerer blandt andet Danmark i top i BCG’s eget internet intensitetsindex.

Interessant, og opløftende, ved undersøgelsen er det, at den stigende vækst i e-handlen primært er skabt gennem forbrug. Og når det kommer til tøj, tyder intet på at tallene vil falde.

Tøj driver e-handlen
”I forvejen er tøj en meget stor drivkraft i e-handel. Når vi spørger forbrugerne, er det de handler oftest tøj. Det udgør dog ikke den største andel af den samlede e-handel rent økonomisk set, men det handler om priserne på tøj i forhold til fx rejser etc.,” siger Henrik Theil, kommunikationschef hos Foreningen for Distance- og Internethandel til FashionForum.dk.

”Der er en helt general trend, der handler om at børnefamilierne benytter sig af e-handel, fordi det handler om at finde noget unikt, noget nemt og noget billigt. Og så kan vi se, at der er en lang række butikker der forhandler tøj og accessories, som i virkeligheden har et snævert marked uden mange konkurrenter, men som bruger e-handel for at nå længere ud. Med e-handel kan man med det samme vise en masse forskellige varer, også selvom det er til forskellige kundegrupper. Når man har det, adskiller man sig fra en normal butik, fordi man når et bredere publikum,” siger han.

Lækkerhedsfactor og prissammenligninger
For netop når det kommer til luksusvarer og de mere ekstravagante indkøb, kan nettet være det rigtige sted at søge.

”Hvad angår beklædning er der ingen tvivl om, at det fortsat vil være et område der satses på, og hvor vi tror, der er et meget stort kundegrundlag. Enten kigger man efter pris, eller også handler man netop for at få dækket et behov for ”lækkerhedsfactor”.  Hvis man går igennem et næsten hvilket som helst storcenter i Danmark, kan man lave en liste over hvilke 20-30 butikker der helt sikkert er til stede, og hvilket sortiment de fører. Derfor kan e-handel i høj grad handle om at finde noget unikt,” fortsætter Henrik Theil.

Omvendt handler e-handel dog ikke kun om luksus. En stor del fokuserer fx også på prissammenligninger, og shopper de mere prisvenlige alternativer.

Webshops er trendy
”Nu er Bestseller fx er gået ind og har etableret webshops, og det er en trend, der virkelig vil slå igennem. Mange producenter og grossister går direkte ind selv på nettet, og tilbyder folk det, de gerne vil have. Så tøj vil stadig i fremtiden, mængdemæssigt, være noget af det der bærer og leverer en del. Vores bud er, at hvis man kigger på den samlede omsætning af e-handel så udgør beklædning 9 pct.. Og det er altså 9 pct. af de godt 40 mia. vi forventer den samlede omsætning for 2010 lander på,” afslutter Henrik Theil.

Læs også: Unge voksne bruger flest penge på tøj online
Læs også: Østeuropa er klar til dansk nethandel