Luften i den store sal på Kunstindustrimuseet var tæt af lykønskninger, da FashionForum.dk i går fejrede sin allerførste fødselsdag. Til lejligheden havde Flemming Hedegaard, der er kanalchef på DR K, strikket et miniforedrag sammen om kanalens massive modesatsning.

Flemming Hedegaard understregede, at modedækningen er blevet en fast del af sendefladen på kanalen – også i fremadrettet. Og så definerede han fire grundpiller, hvorpå dækningen hviler:

"Dels skal vi dække de aktuelle modenyheder. Her er Copenhagen Fashion Week et godt eksempel. Vi vil gerne vise kollektionerne og interviews med designerne," siger chefen, der tilføjer, at mere end 100.000 seere faktisk tunede ind og så DR K’s genudsendelser af vintermodeugens shows, der blev sendt på kanalen om natten og om eftermiddagen.

En aflægger af denne aktualitetsdækning, er den kontekstualiserede dækning af de aktuelle nyheder, hvor der sættes andre perspektiver på de aktiviteter, der foregår nu. Her har DR K både kørt serien ‘Modeugen nu’ og tidligere ‘Modens korridorer’. Den tredje måde, Flemming Hedegaard nævner, hvorpå kanalen ønsker at behandle modestoffet på, er i en historisk kontekst:

"Tid og mode hænger tæt sammen. På den måde kan man give indblik i andre kulturer og tider gennem tøjet," forklarer han og nævner som et eksempel en udsendelse om østtysk undergrundsmode i DDR, der for nyligt kørte på kanalen, inden han tilføjer:

"Og så kan du jo simpelthen alene ved at se en kjole i et bestemt design samtidig se, hvilket årti den tilhører."

Endelig fremhæver Flemming Hedegaard de personlige historier som et satsningsområde. DR K har fx for nyligt sendt et intimt portræt af designeren Karl Lagerfeld.

"Disse udsendelser er de allermest populære. I tv-sammenhæng er det interessant at se på, hvor designerne finder deres inspiration," siger kanalchefen.

Endeligt fortæller han, at den fremadrettede ambition er at få mere og mere dansk vinklet stof på sendefladen.

"Copenhagen Fashion Week er et godt sted at sætte af, og mode på DR K er kommet for at blive. Vi vil skabe programmer om mode på lige fod med programmer om fx kunst og musik. I medierne bliver mode ofte forklaret som enten business eller livsstil," siger han, inden han tilføjer:

"Men rummet mellem arkitektur, design og mode – det skal DR K satse på."