Det danske brand REDGREEN, som de fleste sikkert forbinder med netop de to farver, rød og grøn – i kombination med en dyb marineblå, har på blot et år vendt et underskud på minus 6,8 mio. kr. til flotte 5 mio. kr. i nettooverskud efter 2010.

Det pæne resultat har koncernen skabt blandt andet ved at vende tilbage til den oprindelige DNA – nemlig aktivt, funktionelt tøj med et maritimt twist til målgruppen: herrer og damer fra 30-55 år.

”Vi har formået at skabe de rigtige produkter, hvilket har betydet, at vi har øget indtjeningen markant. Vi har fastholdt omkostningerne og øget salget – så nemt kan det faktisk være at være tøj-købmand,” griner adm. direktør Michael Andersen pr. telefon til FashionForum.dk.

Tilbage til rødderne
At vende tilbage til rødderne, der blev plantet i 1983 i Stilling uden for Aarhus, har genskabt tilliden til kunderne, og det er resultatet af en strategi, der blev lagt i 2007, før krisen tog fat.

”Rent strategisk lavede vi et turn-around i juli 2007. Konceptet var at vende tilbage til brandets originale DNA med fokus på det maritime livsstilskoncept,” siger direktøren, der tilføjer, at mærket blandt andet fik sit oprindelige logo – firkanten bestående af en rød og en grøn trekant – tilbage.

Styring i krisetider
Men der går jo snildt halvandet år, før alle planer er implementeret, og de nye varer er klar til at blive præsenteret for slutforbrugeren, fortsætter direktøren – og så brød den økonomiske krise løs.

I 2009 valgte REDGREEN således at gennemføre en outsourcing af lageret, og der blev investeret store summer i en ny onlineplatform. Videre blev salgsorganisationen, særligt i Tyskland, udvidet.

”Vores investeringer har vist sig tilstrækkelige,” siger Michael Andersen. Omsætningen i kroner og øre for 2010 vil REDGREEN ikke ud med, men det ser sandsynligvis flot ud:

”Omsætningen er steget med 32 pct. i det seneste år. Det er vel positivt nok,” siger direktøren med en god portion jysk underdrivelse.

Fokus på Europa og Rusland
Tyskland er REDGREENs største marked og det marked, der er i størst vækst, men brandet har også en flot udvikling i Skandinavien samtidig med, at markeder som Benelux-landene, Rusland og Polen tegner spændende. Videre ekspansion er dog ikke det, der står øverst på to do-listen.

”Fokus er på at forstærke udviklingen omkring den nuværende distribution. Alle har vel overvejelser om potentielle nye markeder, men for vores vedkommende er det langt vigtigere med fokus på der, hvor vi er i dag.”

Dialog frem for monolog
Og det er blandt andet online. Der er enormt fokus på onlinekommunikation i organisationen, og brandet har netop lanceret et nyt internationalt orienteret webunivers.

"Vi har skabt et livsstilsunivers, som ikke bare skal skabe monolog, men snarere gensidighed med vores forbrugere. De skal have mulighed for at interagere, og vi ønsker at kommunikere med dem og ikke kun til dem. Det handler i dag om at møde kunderne der, hvor de er,” siger Michael Andersen.

Daglig kommunikation med slutbrugeren
REDGREEN har som et led i samme proces også introduceret en blog på brandets hjemmeside. Her finder brugerne et galleri med backstagefilm og trendoversigt fra designerne. Også en ny facebookside er det blevet til. Og netop det giver god mulighed for den dialog med – og daglig kommunikation til – de mange slutforbrugere, forklarer direktøren.

”Desuden håber vi, at vores nye onlineunivers vil være med til at styrke brandet og skabe endnu mere opmærksomhed omkring produkterne til gavn for vores forhandlere,” slutter Michael Andersen.

REDGREEN har cirka 35 egne butikker og sælges endvidere fra en lang række multibrandbutikker i Norden, Tyskland, Benelux, Polen og Rusland. Forventningerne til resultatet for 2011 er også positive. Der forventes fortsat flot vækst i omsætningen og en endnu større indtjening end i 2010.