Messedirektør: De danske indkøbere skal op i gear
Direktør for CPH Vision og Terminal 2 ville ønske danske indkøbere sluttede flere handler på messerne.Det går godt på messerne. På andendagen fortæller adm. direktør for CPH Vision og Terminal 2, Jan Carlsen, at der allerede blevet lukket masser af aftaler.
”Der er rigtig mange, der har skrevet under. Det er primært de udenlandske indkøbere, der skriver ordrer under på messen. Der er ikke samme tradition blandt de danske indkøbere for at lukke aftalerne her,” fortæller Jan Carlsen, der siger, at især tyske og svenske indkøbere, der er godt repræsenteret.
”Men her er også tale om to markeder i vækst – i modsætning til Danmark, hvor der stadig holdes på pengene.”
Desuden tilføjer direktøren, at det jo også er lettere for de danske indkøbere at se tøjet mellem messerne – de udenlandske indkøbere er jo typisk kun i Danmark de to gange om året, der er modeuge. Direktøren er imidlertid stadig ærgerlig over, at de danske indkøbere er så sløve i betrækket.
”Danske indkøbere skal forstå, at messen er en salgsplatform, ikke et showroom. Jo mere, man får afsluttet på messerne, desto mindre tid skal man bruge på landevejene efterfølgende,” siger han og fortsætter:
”Det er også lidt gammeldags, det her billede af en sælger, der kommer slingrende med et tøjstativ ned ad en butiksgade i en provinsby, ikke?”
Jan Carlsen fortæller, at besøgstallene ganske rigtigt har været faldende de seneste sæsoner.
”Det skyldes, at hver butik sender færre personer på messe,” forklarer Jan Carlsen og understreger, at det derfor ikke nødvendigvis har nogen konsekvenser for salget på messen, idet det samme antal indkøbere jo stadig er repræsenteret. Han synes nu alligevel, det er en trist udvikling, slutter messedirektøren:
”Det er ærgerligt, at ekspedienterne ikke længere kommer med på messerne, for det er jo dem, der i sidste ende skal stå med tøjet og sælge det.”