Anmeldelse: Ivan Grundahl AW11
Ivan Grundahl viste gamle kendinge. Men så længe det fungerer, er publikum - og anmeldere - glade.At Ivan Grundahl har en stor og loyal fanskare var tydeligt, da den ikoniske designer åbnede fredagenss række af shows. Modeugens hidtil højeste gennemsnitsalder blandt tilskuerne understreger, at Grundahl henvender sig til et modent og kræsent publikum – der derudover er temmelig købestærkt.
Selvom Ivan Grundahl har utallige klassikere og silhuetter, der skaber en klar rød tråd i hans virke, er det tydeligt, at han laver sæsonprægede kollektioner. I forhold til sidste sæsons hvide og sandfarvede nuancer, var der her tale om en kollektion holdt næsten helt i sort. Der var grå indslag, der fungerede godt – især på tung strik, der nemt kunne give lyst til at skutte sig foran kaminen med varm kakao (eller, publikum taget i betragtning, måske nærmere en romtoddy).
Der var pels på frakker, og selvom modeugen efterhånden er ved at flyde over med pels, virker det vedkommende og naturligt, at det bliver brugt hos Ivan Grundahl. For det første fordi det kun bruges på kraverne, for det andet fordi Grundahl rent faktisk har et publikum, der i forvejen rammer lige midt i pelssegmentet. Det giver simpelthen mening, og det bryder med det tunge og sorte på en fin måde – og netop også derfor er det rigtig fint, at der ikke er tunge, klodsede pelsfrakker at spore.
Ternet stof og lidt brune indslag var samlet i henholdsvis kjole og frakke i et patchwork-tema, der fungerede. Det er ikke larmende, men samtidig pænt og klædeligt. Det sorte farvevalg er ikke overraskende, men virker på grund af kollektionens diversitet af materialer. Sort fremstår meget anderledes i tyl, end det gør i tyndt plastic-agtigt stof, og igen end det gør i bomuld og strik. Det er stadig store skørter med lag-på-lag-på-lag-på-lag, tilsat lange frakker og trench-coats med læderbælter i taljen. Men der er også flotte, velsiddende blazere, der er figursyede og har v-hals, men er tilpas tildækkede til at de ikke bliver for sexede.
Afslutningsvis kom de Grundahlske festkjoler på scenen, og med dem høje pift og klapsalver – de vakte lykke blandt de fremmødte. De sorte var tilsat store røde hår-hatte, der matchede den røde makeup, mens en storblomstret sag, med leopardmønster forneden ankom på catwalken med en fiks sort hue, der i øvrigt gik igen i hele showet.
Afslutningen er ikke for sjov; den allerede sete kjole med stort ballonskørt, men denne gang i smukt leopardstof bragte hørbar glæde til salen.
Han forstår, hvad han kan, Ivan Grundahl, og han gør det, han kan, rasende godt. Men der er ikke meget nyt ved det. Men for en designer som Ivan Grundahl, kan det være en pointe, at hans til tider voldsomme designs har en tidløs og uforanderlig status, der videreudvikles og cementerer brandets værdier for sine kunder.
[[addon]]