Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Anmeldelse: Baum und Pferdgarten AW11

Baum und Pferdgarten landede igen på den københavnske runway efter to års pause
Baum und Pferdgarten landede igen på den københavnske runway efter to års pause

”Vi har taget udgangspunkt i fuglens tekstur og proportioner. Fuglen er et symbol på, at tingene løfter sig. At vi nu ser tingene ovenfra,” fortalte Baum und Pferdgarten-designer Rikke Baumgarten om AW11-kollektionen Black Bird inden showet i Rådhushallen. 

Det er to år siden, Baum und Pferdgarten sidst holdt show. Dengang var udtrykket, hvis vi skal blive i en ornitologisk terminologi, mere ‘påfugl i dens fineste overtøj’ end sort ravn. Men de to år har betydet store ændringer i verden generelt og i Baum und Pferdgartens univers specifikt. [[addon]]En konkurs og en ny virksomhedsstruktur som del af Bruuns Bazaar-huset havde skabt et behov hos de to designere, Helle Hestehave og Rikke Baumgarten, for at manifestere sig selv på ny. 

”Det sidste show vi lavede var et farvefyrværki, men der er også sket mange ting hos os, som den nye kollektion afspejler. Og så er det jo en vinterkollektion, og der må udtrykket gerne være lidt mere dystert,” uddybede Rikke Baumgarten.

Enough said – nu til kollektionen:
Showet åbnede med en kort, sort uldkjole med en fjerinspireret ”strimle”-effekt på brystet. Derfra åbenbarede, som lovet, et mere stringent og sort Baum und Pferdgarten-udtryk sig. En speciallavet blonde sneg sig ind flere steder – bl.a. i en sort version under en smuk, sort frakke, der gjorde opmærksom på, hvem Baum und Pferdgarten heldigvis stadig er.

I et samarbejde med Saga Fur havde designerduoen skabt forskellige styles i pels. Blandt andet en vest, der blev ”ung” med lommer i en kontrastfarve – i øvrigt i lækker kombination med et gråt sæt, der ledte tankerne hen på amerikansk sportswear.

En anden pels på en frakke havde fået en behandling, så strukturen lignede en fugls fejrpragt – helt i tråd med den overodnede inspiration. Et konsekvent udtryk har altid været Baum-pigernes særkende.

Derudover havde de arbejdet med en gennemgående dobbelthed; En elegant, sort ruskindsfrakke viste sit sorte læder-indre frem på ærmernes opsmøg, mens flere jakker og toppe bar lommerne udenpå. Kviltede elementer skabte en vateret tråd igennem kollektionen, og her viste Baum und Pferdgarten, at de stadig kan matche tidsånden uden at give køb på sig selv. En sort/hvid udgave af den kviltede jakke og en helt sort model med læderdetaljer fandt sin plads imellem et street’et work wear look og en klassisk A-formet frakke.

Indimellem alt det fine var der dog elementer, som fortonede sig i deres egen enkelthed. Et beige-i-beige sæt med gamacher og rosa cardigan var, i mangel af et bedre ord, fersk. Disse elementer understregede det – lidt for store – fravær af de mere gakkede Baum und Pferdgarten-virkemidler.

Men for nu, som designerne selv, at se det lidt fra oven, gjorde de alt i alt et godt tilbagetog på den københavnske modeugescene. Black Bird indvarsler et nyt og mere stringent Baum und Pferdgarten-udtryk, og det er måske dårlige nyheder for de, der var vild med klovnerierne. Uanset hvad, var det yderst velkomment, at de var tilbage på runwayen. Og så ikke ét ord om Fugl Phønix…