De fire modemesser, der afholdes i forbindelse med Copenhagen Fashion Week, har intensiveret samarbejdet, og adm. direktør for Copenhagen Fashion Week Eva Kruse deler gerne æren for en modeuge, der er stærkere end nogensinde.

”Det arbejde, som Copenhagen Fashion Week-kontoret har gjort og gør, skal ikke have æren for den store kommercielle platform, som messerne har skabt og deres evne til at tiltrække de mange tusinde indkøbere til hovedstaden. Vores opgave har derimod været at skabe en ”fashion week” oven på messernes ”market week,” forklarer direktøren, der understreger, at det netop er samspillet mellem de to platforme, der gør Copenhagen Fashion Week til så stærk en spiller – og så hård en konkurrent: 

CFW er synlig fra lufthavn til hotelseng
"Det er det, der gør, at fx Stockholm har meget langt igen i konkurrencen," siger Eva Kruse, der bakkes op af formand for Danish Fashion Institute og Copenhagen Fashion Week Teis Bruun, der også med sin bror Bjørn Bruun driver brandet Bruuns Bazaar.

”Copenhagen Fashion Week er synlig fra lufthavn til hotelseng. Dette sker, fordi vi alle – organisationer, messer, showrooms og brands – bidrager med hver vores indsats. Den store præstation fra alle i branchen er afgørende for, at København som modeby sættes på verdenskortet," forklarer han.

Dejligt med samarbejde
Det er ingen hemmelighed, at konkurrencen mellem ‘markedsuge’ og ‘modeuge’ hidtil har været barsk, og derfor glæder det også Eva Kruse, at der endelig er faldet ro på gemytterne:

”Vi glæder os til samarbejdet med messerne og vil gøre vores for, at vi endelig kan få skabt fælles fodslag i branchen for at skabe den stærkest mulige modeuge,” siger direktøren, og Teis Bruun supplerer:

”Det afgørende for fremtiden er, at samarbejdet kommer til at fungere, og at alle parter, uanset konkurrence, formår at lægge denne bag sig og arbejde fremadrettet mod et fælles mål. Kun herigennem kan København komme op på et internationalt niveau,” siger Teis Bruun. 

Fælles fodslag
De fire messer har blandt andet etableret fælles busservice, så indkøbere kan nå rundt til samtlige interessante brands trods placeringer på tværs af byen, men det er stadig paraplyselskabet Copenhagen Fashion Week under Danish Fashion Institute, der står for den overordnede sammenbinding af modeugen, fremgår af en pressemeddelelse fra Copenhagen Fashion Week. Herunder: pressebus, storskærm på Rådhuspladsen, velkomststand ved bagagebåndet i Københavns Lufthavn, den daglige avis Dansk Daily samt websitet Copenhagenfashionweek.com.