Retaileksperter har længe prædiket, at den gode kundeoplevelse ikke stopper ved hverken tøjet eller farven på butikkens vægge. Nu samler et nystartet dansk initiativ handsken op og giver modevirksomheder mulighed for at få skræddersyet den del af deres brand, der hverken kan ses eller mærkes – men derimod høres.

”Man bliver nødt til at anerkende, hvor stor magt musik har. En af de helt afgørende sanser bliver slet ikke udnyttet i markedsføring af tøj,” forklarer Mia Lynge Andersen, medstifter og organisatorisk ansvarlig i nystartede Music Designers.

Skræddersyede lydtapeter
Music Designers ønsker gennem skræddersyede lydtapeter at hjælpe – i første omgang – modebrands med at skabe en helstøbt profil.

”Vi vil gerne være first movers i denne her niche. PR-cheferne i virksomhederne har sikkert tidligere tænkt, at de gerne ville integrere lyd på en ny måde, men ikke vidst, hvor de skulle lede. Nu kan de spørge os,” siger Mia Lynge Andersen.

Foruden Mia Lynge Andersen består virksomheden af de to dj’s, Peter ’Sorte Slyngel’ Zohdy og Christopher ’Flip’ Egeberg.

Søges: Nye udfordringer
De to pladevendere har gennem de seneste små ti år med egne ord spillet alle de steder og til alle de arrangementer, du kan komme i tanker om, og nu er det på tide at søge nye udfordringer.

”Når man fx skal dj’e til et modeshow (Flip har blandt andet for nyligt spillet til Hugo Boss’ shows i Berlin, red.), ringer de og aftaler en pris, ikke særligt meget andet, for de vil ofte egentlig bare have en, der kan trykke ’play’, mere end en, der bruger sin viden. I sidste ende står der så bare en person med høretelefoner på og ser godt ud i billedet. Det er spild af ekspertise,” siger Christopher ’Flip’ Egeberg.

Vi vil have alt deres input
Christopher ‘Flip’ Egeberg understreger, at det, Music Designers kan tilbyde, er et samarbejde om at skabe det perfekte soundtrack til virksomheden. Og Mia Lynge Andersen nikker:

”Ja, vi skal se alt fra forretningsplan til visitkort – også selvom det fylder tre flyttekasser, vi vil have deres input. De kan ikke bare ringe og bestille en playliste,” understreger hun, men tilføjer, at virksomhederne skal respektere, at lyddesignerne sidder med ekspertisen.

Music Designers kan hjælpe med lydprofil til alt fra hjemmeside, ventetone til telefonen og musik til modeshows, forklarer Peter ’Sorte Slyngel’ Zohdy, der tilføjer, at det faktisk er de mindre modevirksomheder, der har vist størst umiddelbar interesse for at skabe en auditiv helhed.

Vil gerne lege med de store
”De små har kanten. Det er dem, der ikke bare spiller Medina – al respekt for hende i øvrigt. De små brands finder typisk en lille dj til deres show. En, de føler, kan levere varen. Det er de små der hidtil har vist interessen,” siger han men er samtidig ikke bleg for at indrømme, at det kunne være interessant at få fingre i en af de store spillere.

”Det kunne være spændende at arbejde med et af de store brands, et brand man ikke umiddelbart forbinder med det, vi kan. Få lov til at skabe en fed identitet til dem. For udfordringens skyld. Det kunne være sjovt at dreje nogen 360 grader.”