Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Gør en god gerning under modeugen

To initiativer støtter Pakistan og udsatte børn i Danmark, når modeugens velgørende events løber af stablen.
To initiativer støtter Pakistan og udsatte børn i Danmark, når modeugens velgørende events løber af stablen.

Den københavnske modeuge står lige for døren, fuld af champagne, stiletter og dyrt tøj. Men to initiativer har skiftet fokus og handler i stedet om kombinationen af mode og velgørenhed.

På børnetøjsmessen CPH kids er podernes dyre designertøj for en stund skiftet ud med velgørende børnetøj. 20 asylbørn fra blandt andet Afghanistan, Kurdistan, Syrien, Rusland og Kroatien har lavet 20 tegninger, der nu er at finde på en række t-shirts. Designerne bag de velgørende t-shirts er altså asylbørnene selv. De velgørende t-shirts sælges fra en charity-shop på selve messen, og hele overskuddet går til Ungdommens Røde Kors. Udstillerne donerer derudover tøj, som vil blive solgt til favorable priser til fordel for udsatte børn. 

”Sammen med vores udstillere på CPH kids vil vi gerne gøre en lille forskel for udsatte børn her i Danmark. Og det gør det hele til en endnu større oplevelse, at børnene oven i købet selv bidrager med de flotte t-shirts,” siger Lone Holm, grundlægger af CPH kids. 

T-shirten kan købes på messen fra torsdag d. 3. februar. På modeugens sidste dag vil CPH kids være åben for offentligheden mellem klokken 15-17, og dermed vil alle få mulighed for at købe børnenes t-shirts. Indgang koster 30 kr. og hele beløbet går ubeskåret til Ungdommens Røde Kors. 

Én nøgle og 200 huse

Har man ikke mulighed for at komme på messerne, er der dog også andre alternativer. På Blågårdsgade på Nørrebro lanceres kampagnen A Key For Change, der støtter Ingeniører Uden Grænsers arbejde i det oversvømsramte Pakistan. 

Titlen på arrangementet skal tages bogstaveligt, da et nøglesmykke er omdrejningspunktet for kampagnen. Nøglen, der er designet på baggrund af en autentisk pakistansk husnøgle, er produceret i Pakistan og koster 263 kr.. De er unisex og fremstillet i 999 eksemplarer, der hver har fået sit eget unikke nummer. Sælges alle 999 nøgler, kan der bygges 200 nye huse i Pakistan. 

Udover afsløringen af nøglesmykket, vil også de ni forskellige kampagnebilleder, skudt af modefotograf Henrik Bülow, blive afsløret. En række fremtrædende aktører for den danske modebranche er således stillet op til et godt formål, og tæller blandt andet Frederik Bjerregaard, Stine Goya, Rikke Wackerhausen-Sejersten, Anywho og Iben Hjejle. DJ’s Kasper Bjørke og Thomas Barfod står for musikken under receptionen, der finder sted på modeugens åbningsdag onsdag d. 2. februar fra 17-21. 

Alle medvirkende i kampagnen har arbejdet gratis. Arrangementet foregår i This Issue/Shft store og galleri på Blågårdsgade 14, København N. Kan man ikke nå til arrangementet, kan nøglesmykket købes på This Issue/Shft store og galleri, eller på Artrebels.com.