Det er en imponeret direktør for Copenhagen Fashion Week, der beretter om sit netop overståede besøg ved modeugen i Berlin. Adm. direktør for såvel den københavnske modeuge som Danish Fashion Instute Eva Kruse er især imponeret over, hvor professionelt messen Bread & Butter (der afholdes i den nedlagte lufthavn Tempelhof, red.) styres.

”Det hele kører efter en snor. Det er strømlinet og smooth, der er ingen hefteklammer og gaffertape. Messehallerne strækker sig så langt øjet rækker, og standene gør deres for at overgå hinanden," siger Eva Kruse.

Gigantisk restaurant
"I midten af Bread & Butter-messen er der oven i købet opstillet et telt med en restaurant, hvor der er plads til 2.500 spisende gæster,” tilføjer direktøren.

Hun peger på, at et sådant tiltag, som i øvrigt fungerede gnidningsfrit uden ventetid, netop kan bidrage til at holde på de besøgende indkøbere.

”Messen servicerer folk på stedet, og der er fester og bands og middage om aftenen. Det er så supersupertjekket,” siger direktøren.

Heftige investeringer
Hun peger videre på, at de brands, der udstiller, kaster helt andre summer i deres messestande, end man ser herhjemme.

”Der bliver investeret millioner i hver enkelt stand hos de store brands, nogle har mere end 1000 kvadratmeter store stande. Lige der er vi bagud. Herhjemme investeres der ikke ligeså storstilet i messerne,” mener Eva Kruse.

Men de tyske messers imponerende størrelser til trods – messerne Premium og Bread & Butter blev i løbet af den netop overståede modeuge besøgt af mere end 90.000 gæster mod ca. 60.000 besøgende under Copenhagen Fashion Week – har København bestemt også noget at byde på.

København kan også
”I Tyskland er det de store brands, der spiller med musklerne. Det er næsten sådan lidt amerikansk perfekt, en slags ‘messernes Las Vegas’. Og der er der altså noget lidt mere ’boutique fashion week’ (boutique dækker over en mere intim, særlig og luksuspræget atmosfære, red.) over København. Vi har mange små brands, der aldrig nogensinde kommer til at bruge halvanden mio. kr. på en messestand, men som ikke er mindre vigtige af den grund.”

Eva Kruse tilføjer videre, at fagfolk på de tyskemesser roser Danmark for at være den bedst praktiserede case på, hvordan man får messeaktivitet, shows og involvering af byen til at spille sammen.

”Man kan slet ikke se, at der er modeuge når man lander i lufthavnen i Berlin. Der er ingen synlighed i bybilledet,” siger hun og understreger, at Copenhagen Fashion Week på det punkt er langt fremme, både med Copenhagen Fashion Festival, involveringen af detailhandlen og annoncører, der bruger varemærket Copenhagen Fashion Week i deres reklamekampagner og så videre.

Flot dansk messesamarbejde
”Den integrerede shuttle service (der er gratis bustransport mellem de konkurrerende messer i København, red.) betyder også, at indkøberne lettere kan komme rundt mellem messerne,” siger Eva Kruse og understreger afslutningsvis, at det derfor er absolut ligeså vigtigt at være tilstede på begge landes messer for skandinaviske brands.

”De to destinationer servicerer jo forskellige markeder. Det er bestemt en ambition fra Københavns side at få bedre fat i det tyske marked, men der er stadig mange tyske indkøbere, der ikke kommer til København. Omvendt har Berlin ikke på samme måde fat om Norden. Der er mange danske, norske og svenske indkøbere, der ikke tager til Berlin, og som man skal fange under Copenhagen Fashion Week.”

På de to tyske modemesser, Premium og Bread & Butter, var denne gang i alt knap 60 danske brands repræsenteret.