Generation Y elsker Chanel
En ny undersøgelse fra NYU peger på de unge, købedygtige forbrugeres favoritbrands.Fremtidens forbrugere, Generation Y, er ikke blot interessante, fordi de agerer meget anderledes end generationen før dem, men i særdeleshed også fordi de udgør en stor købekraft og endda i 2017 vil overgå Baby Boomernes købekraft.
L2, en tænketank dedikeret til prestigebrands, har netop offentliggjort undersøgelsen Prestige Brand Ranking, som giver indblik i fremtidens velhavende forbrugeres værdier, forbrug og medievaner.
Undersøgelsen er et forsøg på at finde fremtidens velhavende forbrugere, og man har adspurgt globale succesfulde og højtlønnede medlemmer af Generation Y (født mellem 1977-1994, dem der er 28 år gamle nu) med en indkomst på mere end $100.000 årligt om deres forbrugspræferencer.
Alle elsker Apple
Gen Y elsker brands. Både kvinder og mænd siger, at de har tætte forhold til brands. Favoritbrandet hos begge køn er Apple, som anses for at være det mest prestigefulde brand, man kan eje lige nu.
Hvis man spørger drengene om deres top ti-liste over prestigebrands, så er syv ud af ti brands biler, hvoraf BMW ligger højest. Pigerne nævner derimod modebrands frem for biler – med Chanel på førstepladsen. Spørger man drengene om deres yndlingsmodebrand, nævner de Hugo Boss, mens brandet er helt nede på en toogtyvendeplads hos kvinderne.
Undersøgelsen viser dog også, at det er bedre for brands at være genstand for had end overhovedet ikke at være kendt. Ikoniske og logodrevne brands som Burberry og Louis Vuitton vakte meget stærke følelser, både positive og negative, og figurerer således i top 20, men de er også blandt de mest hadede brands.
Læs hele indlægget her.
Blogindlægget er skrevet af Rina Hansen, konsulent i Retail Institute Scandinavia. Retail Institute Scandinavia er et konsulent- og videnshus med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd. Læs flere blogindlæg på www.retailblog.dk.
Foto: Chanel