Lige nu skorter det ikke på undersøgelser, der forsøger at forudsige, hvor god eller dårlig dette års julehandel bliver. Prognoserne er forskellige, men en ting er sikkert: Der er store forventninger og forhåbninger ude i butikkerne til fjerde kvartal, som bekendt er den absolut vigtigste tid på året for detailhandlen.

Prognoserne bygger typisk på surveys eller komplicerede økonomiske beregningsmodeller, men ifølge den amerikanske detailhandelsanalytiker John Morris findes der også en anden – mere umiddelbar – metode til at få en indikation af, hvor købelystne forbrugerne er denne jul. Man kan nemlig tage en tur ud i butikkerne og tage notits af, hvad og hvordan forbrugerne køber.

Hvilken type undertøj køber kvinderne til sig selv?

"Hvis kvinderne køber dyrt undertøj til dem selv, indikerer det, at de også er parate til at købe andre ting til dem selv. I de sidste par år har mange kvindelige forbrugere holdt sig til basisundertøj, hvilket hænger sammen den generelle sparsomlighed og puritanisme, de opbyggede i kølvandet på krisen."

Holder teorien, er det således et godt tegn for den amerikanske økonomi, at undertøjskæden Victoria’s Secret lige nu oplever, at den eksklusive linje “Hello Bombshell” (med priser fra 49,50 dollar til 250 dollar – og endda 2 mio. dollar for en særlig juvelbesat BH-model) sælger rigtig godt.

"Og det er ikke, fordi mændene køber dem til deres koner. Det er konerne, der køber dem til sig selv," siger John Morris.

Læs hele indlægget her.

Blogindlægget er skrevet af Mette Skovgaard Frich, konsulent i Retail Institute Scandinavia. Retail Institute Scandinavia er et konsulent- og videnshus med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd. Læs flere blogindlæg på www.retailblog.dk