Privatforbruget er stadig hårdt ramt – hele 45 danske detailbutikker måtte dreje nøglen om i november, det viser nyeste tal fra Danmarks Statistik. Det er det højeste antal konkurser siden juni, hvor intet mindre end 60 detailvirksomheder måtte give fortabt.

”Detailhandlen har det stadig hårdt, forbruget har svært ved at komme op i gear. De butikker, der har kunnet holde den gående i en periode, kan pludselig ikke overleve længere,” forklarer Steen Bocian, cheføkonom i Danske Bank, til FashionForum.dk med henvisning til, at det stadig især er de butikker, der skød op under krisen, hvor ’det meste kunne lade sig gøre’, der bukker under nu.

Cheføkonomen peger videre på, at visse dele af privatforbruget faktisk er ved at komme sig efter krisen, men det er ikke den klassiske detailhandel endnu:

”Det er bilsalget og tjenesteforbruget, – luksusoplevelser – der trækker opad,” siger Steen Bocian. Han mener dog, at julesalget alt andet lige tegner sig bedre i år end i fjor.

”Men det er selvfølgelig også en ’billig baggrund’ at sammenligne på, for vi så et gevaldigt dyk i 2008, og 2009 var også lav. Så selvom det går fremad, bliver julehandlen ikke prangende,” siger han. Han mener også, at antallet af konkurser så småt vil være for nedadgående fremover.

”Muligvis vil det stige lidt, men der er efterhånden renset ud i de mindst modstandsdygtige virksomheder, og der er en bedring i forbruget, hvilket giver begrundet håb.”