Det går stærkt for Marimekko. Mærket med de farverige prints har inden for de seneste to år åbnet hele 14 nye butikker, og der kommer efter sigende flere til.

"Jeg er så glad for, at vi satsede trods lavkonjuktur. Nu har vi åbnet butikker i Seoul, Berlin og New York og jeg håber, at vi kan få åbnet op mod 200 butikker. Vi har rigtig meget potentiale udenlands", siger CEO Mika Ihamuotila til Sydsvenskan.

Selvom Danmark er blandt de vigtigste markeder uden for Finland, skal man dog ikke sætte næsen op efter endnu en butiksåbning i Danmark:

"Der er ikke på nuværende tidspunkt planer om at åbne yderligere butikker i Danmark. Vi er glade for Danmark, og kommer også igen på Gallery-messen til foråret. Men der er ikke planer om flere danske butikker lige nu, vi åbnede jo konceptbutik i København for blot et år siden", siger Ursula Ilmes, eksportmanager hos Marimekko i Finland, til FashionForum.dk.

Udover Danmark er mærkets vigtigste markeder uden for hjemlandet Japan, Sverige, USA og Norge.

Marimekko har i dag 83 butikker, hvoraf 22 butikker ligger i Finland, som står for 70 procent af Marimekkos omsætning.