Produkterne skal kunne tale for sig selv. De skal produceres i Herning, også selvom de er designet i samarbejde med Comme des Garcons eller hænger i Barneys i New York. Og så skal historien både bevares og innovere. Mød direktøren for strikvirksomheden S. N. S. Herning.

Tendenserne i moden efter krisen har arbejdet for S. N. S Herning. Fiskertrøjen og virksomhedens autencitet, som blandt andet viser sig ved, at hver trøje er signeret af den enkelte strikker, har ramt lige ned i en tendens. Søren N. Skyt er fuldt ud bevidst om modens luner, og hypen om brandet er ikke noget, han er ubetinget glad for.

”Mit største problem er at blive slået i hartkorn med den der heritage gruppe af mærker. Altså, vi er nødt til at lave noget, der beviser, at vi har lært noget af vores 80 år lange historie. Sådan at når interessen for heritage forsvinder, vil der stadig stå en interesse tilbage for det gode produkt. Og vi ser ikke os selv som heritage, faktisk er vi stadig i gang med at finde ud af, hvor vi ser os selv i det hele taget.”[[addon]]
Tradition er vilje til at overleve
På strikkeriet i Herning har tre strikkere arbejdet i en menneskealder. Hver sæson er de en aktiv del af udviklingen af nye striktyper – med udgangspunkt i det allerede eksisterende materiale naturligvis. Og derfor skal strikkeriet også blive liggende i Danmark.
Men det solide danske fundament til trods holder S. N. S Herning sig bevidst ude af den danske modebranche.

”Ja, man kan nærmest kalde os for en paria i modebranchen. Men vi har simpelthen ikke tid til også at fokusere for meget på branchen omkring os”, siger han, men understreger, at virksomheden jo nødvendigvis må forholde sig til faktorer som konkurrencedygtighed, prissætning og kopiering.

Sidstnævnte tager strikdirektøren imidlertid med stoisk ro.

”Jeg er begyndt at interessere mig mere for det, der ikke kan kopieres: Vores historie og tradition. Og tradition skal forstås som en vilje til at overleve.”

Foto: S. N. S. Herning og Støy Munkholm.

LÆS OGSÅ:

Den, der lever stille, lever godt