Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

article_Jubilæum - DAFI fylder fem

Fem indholdsrige år har DAFI lagt bag sig siden den spæde start. FashionForum.dk tager et tilbageblik.
Fem indholdsrige år har DAFI lagt bag sig siden den spæde start. FashionForum.dk tager et tilbageblik.

Der skal fem lys i lagkagen i dag. Danish Fashion Institute (DAFI) kan nemlig fejre fødselsdag, og selvom fem år måske ikke lyder af meget, føles det for CEO i DAFI Eva Kruse som en rejse, hvis begyndelse allerede ligger langt, langt tilbage i tiden.

”Da vi grundlagde DAFI, bakkede tres virksomheder os op, i dag har vi flere end 100 medlemmer,” siger Eva Kruse, der også var blandt initiativtagerne og sad som direktør og eneste ansatte det første halve år af instituttets levetid.

I dag tæller kontorerne i Kronprinsensgade 16 mand høj, fordelt på Danish Fashion Institute, lillesøsteren Copenhagen Fashion Week og projektsamarbejdet Modezonen, der har DAFI samt blandt andre Erhvervs- og Byggestyrelsens økonomiske rygstøtte.

For Eva Kruse var ambitionen med DAFI helt fra den spæde start at få branchen til at arbejde sammen og dele viden til industriens bedste.

”Det er så vigtigt, at vi ikke ser det her som en konkurrence. I stedet bør vi arbejde sammen for at styrke mangfoldigheden i industrien,” siger direktøren.

Og den indstilling deler en række af de største danske modevirksomheder, der er medlem af DAFI. Blandt andet Søren Schriver, der er CEO i Hummel har roser til organisationen:

”Danmark har brug for en organisation som arbejder på tværs af branchen til det fælles bedste. Det er en af de største og højest udviklede brancher, landet har: konceptudvikling og design og eksport. DAFI har på flere områder manifesteret sin styrke og sit format som en dynamisk og konstant nytænkende organisation, som sætter stærkt ind, der hvor der er behov,” siger han.

Allerede et halvt år efter grundlæggelsen i november 2005, etablerede DAFI selskabet Copenhagen Fashion Week, ansatte Anne Christine Persson som manager og kunne i sommeren 2006 slå dørene op for den allerførste samlede modeuge, hvor Københavns Kommune havde stillet hovedstadens rådhus til rådighed med stort anlagt showscene. Og den slags initiativer vækker anerkendelse i branchen:

“Jeg har stor respekt for, at DAFI har formået at ændre modeugen fra kun at have fokus på indkøb til at være en event, som rækker ud over messerne og som tilmed er interessant for forbrugerne. Dette har betydet, at DAFI er i stand til at samle betydelige spillere fra ind- og udland til andre relevante, faglige arrangementer i løbet af året til glæde for bl.a. IC Companys," siger Niels Mikkelsen, der er CEO i IC Companys.

Eva Kruse har desuden helt fra DAFIs begyndelse især lagt stor vægt på CSR (corporate social responsibility), og således tog instituttet for to år siden initiativ til det nordiske samarbejde NICE (Nordic Inititive Clean and Ethical), der arbejder for en mere bæredygtigt bevidst modeindustri. Ligeledes lancerede DAFI, da alle verdens kameralinser var rettet mod Danmark for et år siden under COP15-topmødet, det første Fashion Summit, der efter planen afholdes med to års mellemrum, næste gang i 2011.

For direktøren er det allervigtigste dog stadig en åben dansk modeindustri, der arbejder sammen i stedet for at bekrige konkurrenterne.

”DAFI er stadig bedst, når vi er i dialog med virksomhederne.”