Hvad gør man som lille designvirksomhed, når man bliver kopieret? FashionForum.dk har talt med designer Trine Wackerhausen, som har prøvet det på egen krop. Over det seneste år har Trine Wackerhausen to gange oplevet et af hendes designs fra mærket Wackerhaus blive kopieret af en større modevirksomhed.

Fra inspiration til kopi

Trine Wackerhausen var af bekendte og venner blevet gjort opmærksom på en mulig kopi af hendes eget design hos en af de større modevirksomheder, men først da hun så det med egne øjne, tog hun affære.

”Den første gang, jeg opdagede det, var i en butik på Strøget, hvor der var en jakke i vinduet, der straks fangede mit øje. Den mindede umiskendeligt meget om en af mine jakker. Først undrede jeg mig egentligt bare. Det var på mange måder pinligt at opdage andre stjæle fra én. Efterfølgende blev jeg sur og vred og så handlede det om at få oprejsning. Det var så tydeligt en kopi, som ikke bare var inspiration, så jeg følte virkelig, at jeg havde retten på min side.”

Regler og retfærdighed
Efterfølgende henvendte Trine Wackerhausen sig til Væksthuset, der kunne hjælpe hende med juridiske spørgsmål.

”Jeg fandt ud af, slaget var tabt allerede fra starten. Modevirksomheden, der havde kopieret mit design, havde ændret lige præcis nok til, at det ikke kunne karakteriseres som kopiering, så der var ikke noget at stille op. Jeg følte mig handlingslammet og vred, for hvad skal man så gøre” spørger Trine Wackerhausen opgivende.

Ethvert produkt i kopisager bliver vurderet subjektivt, og det er helhedsindtrykket, der er afgørende, men samtidig skal det nye produkt have individuel karakter og ikke mindst være ‘noget nyt’, det oplyser advokatfuldmægtig – og ekspert i rettighedssager – Lene Nielsen fra Advokatfirmaet MAQS Law Firm.

Endnu en kopi
Efterfølgende opdagede Wackerhausen endnu et af hendes designs kopieret af selv samme modevirksomhed. Denne gang henvendte hun sig med det samme direkte til direktøren af virksomheden for at klage sin nød.

”Endnu en gang mødte jeg forståelse fra modevirksomheden, men igen havde de ændret nok til at være dækket ind juridisk.”

De store mod de små
I sager om kopivarer er mindre designere ofte presset både på økonomi og ressourcer. Ifølge Trine Wackerhausen er virksomheder som hendes egen et let bytte, fordi store modehuse kender de juridiske regler så godt, at de slipper af sted med kopisagerne.

”Som lille designvirksomhed er det svært at hamle op med, fordi vi ikke har et hold af jurister til at føre retssager og sætte et stort presseapparat i gang. Vi er få mennesker i virksomheden, der skal klare mange opgaver. Man har nærmest allerede tabt. Det er sådan lidt ’de store mod de små’. Det er ressourcekrævende sager både med hensyn til tid og penge. Man skal virkelig ville det og føle at der kommer noget brugbart ud af det. Ellers er det tidsspilde. Jeg kan bruge min tid meget bedre. Alt i alt er det ærgerligt, at man kan ændre så lidt og så komme af sted med det”, slutter Wackerhausen af.

LÆS OGSÅ:

Kopi – kompliment eller fornærmelse?