Det længe ventede Fashion After Dark afholdes i hele indre by, fredag d. 1. Oktober fra 18-22. Mere end 50 butikker er tilmeldt eventet, som er afholdt af Costume og Dansk Mode & Tekstil. 
Fashion After Dark er stærkt inspireret af fx eventet Fashions Night Out, som man med stor succes har afholdt i både London og New York. I Danmark er det dog ikke kun for at efterligne udlandet, at arrangørerne bag, har valgt at afholde Fashion After Dark. Kasper Eis, udviklingsdirektør i DM&T udtaler: 

”Vi har de seneste år oplevet et stagnerende dansk marked – og det har været ganske forståeligt, da også vores primære eksportmarkeder var lagt ned. Men i starten af 2010 har vi i modebranchen oplevet tilbagegang i Danmark, samtidig med stor vækst på de internationale markeder. Det er, som om Danmark, som et af de eneste vestlige lande, endnu ikke har forstået, at krisen er overstået,” siger udviklingsdirektør, Kasper Hilligsøe Eis fra Dansk Mode & Textil – og fortsætter: ”Der er behov for at sende et signal om at det er tid til at genstarte forbruget”

Eftersom det er første gang noget i denne dur afholdes i Danmark, er det svært at spå om udfaldet. Derfor har arrangørerne bag heller ikke sat absolutte succeskriterier. Ph.D Kristine Munkgaard Pedersen, ekspert i oplevelsesøkonomi og events har dog denne kommentar: 

”Der kommer flere og flere af disse initiaver. Nogle gange er det bare gode kommercielle tilbud, men ofte kobles en kulturel del på, som fx med modeshows, dj’s og eksklusive tiltag. På denne måde sørger man for, at involvere deltageren i noget der normalt kun er for den lukkede modebranche, og det er yderst attraktivt for forbrugeren. Samtidig med at de deltager i noget eksklusivt, iscenesætter de jo også sig selv over for andre deltagere eller venner og bekendte. Det er derfor en art demokratisering af moden, der er tale om her.”


”Samtidig er det nemmere for butikkerne at komme igennem til forbrugeren, når de slår sig sammen, som det er tilfældet her. Det tiltrækker en hel anden opmærksomhed, end hvis de havde lavet events på egen hånd, hver for sig. Og når Fashion After Dark kun varer i fire timer, bliver flygtighedsmomenten en central del af gimmick’en. Man kan ikke sige man har deltaget, før næste gang det afholdes – og hvem ved hvornår det bliver. Derfor styrker det flygtige eksklusiviteten og dermed også incitamentet for at deltage. Det bliver en ekstra lækker salgsoplevelse,” afslutter Kristine Munkgaard Pedersen. 

Rikke Agnete Dam, chefredaktør på Costume har denne kommentar til Fashion After Dark: 

”Vi ønsker at give vores læsere – og alle andre, der er interesserede i det – en fantastisk oplevelse i byens butikker, der jo om noget er med til at holde Københavns indre by levende. Det er glimrende, at der er kommet et mere fornuftigt forhold til forbrug, men vi vil gerne være med til at sætte fokus på shopping som noget, der ikke kun handler om at købe, men også om at få en sjov og god oplevelse – uanset om man køber noget eller ej. Med oplevelser, som jo ellers normalt er forbeholdt den lukkede modebranche,” og fortsætter: 

”I øvrigt er Fashion After Dark også et godt tilbud til dem, der har svært at nå i butikkerne i deres åbningstid på hverdage og synes, at det er for hektisk lørdag eftermiddag. Og her vil jeg jo lige nævne, at mange af butikkerne jo også har gode sager til mænd, som bestemt også kan få noget ud af aftenen,” siger Rikke Agnete Dam. 

Fashion After Dark foregår fra 18-22, fredag d. 1. Oktober i indre by.