article_retailblog_Velgørende shopping i Paris
Der er stadig behov for luksusoplevelser, men nu skal shoppingen være meningsfyldt.Den økonomiske krise satte et stort, markant spørgsmålstegn ved behovet for og betydningen af det forbrug, der drejede sig om mere bare end basale fornødenheder. Mange spurgte sig selv, om ekstravagancen var ved at blive afløst af en ny puritanisme? Og om mådeholdenhed og ydmyghed var den nye mastertrend?
Heldigvis har det siden finanskrisen i september 2008 vist sig, at der stadig er behov for shopping, der har til formål at berige vores hverdag med æstetik, luksus og oplevelser. Behovet er overlevet, fordi mange af dem, der skaber mode og/eller luksus har forstået at tilpasse sig efterspørgslen på produkter og købsoplevelser, der på én gang er smukke og meningsfulde.
Nogle af dem, der i den grad udlever trenden om at kombinere det smukke med det meningsfulde helt ud, er parret, der har skabt det franske luksusmærke til børn, BonPoint. De hedder Bernard og Marie-France Cohen og besluttede efter at have tjent en formue på at sælge BonPoint-mærket, at det var tid til at gøre noget godt til gengæld. De kunne selvfølgelig have satset på at investere i noget nyt og se deres formue vokse, men de synes, det var meget mere interessant at lave et projekt, hvis outcome udelukkende går til velgørenhed.
Læs hele indlægget her.
Blogindlægget er skrevet af Mette Skovgaard Frich, konsulent i Retail Institute Scandinavia. Retail Institute Scandinavia er et konsulent- og videnshus med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd. Læs flere blogindlæg på www.retailblog.dk